Waarom spreek je cyste uit als kieste?

cylinder, cyanide, cybercafe en ga zo maar door, bij al deze woorden wordt de c als s uitgesproken.
waarom dan niet ook sieste zeggen?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Taal
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitspreken als 'sieste', is ook goed.

Het beste antwoord

Cyste ('met vocht gevuld blaasje in het lichaam') wordt uitgesproken als [kieste] of [kiste] – met een [k]-klank dus, en niet met een [s]-klank. Dat is vreemd, want een c voor een y klinkt altijd als een s: cyaan, cynisch, Cyprus, leukocyt en privacy. Hoe het komt dat cyste volgens geen enkel (uitspraak)woordenboek als [sieste] wordt uitgesproken, staat niet vast. Vermoedelijk heeft het te maken met hoe en wanneer het woord het Nederlands binnengekomen is.

Bijna alle Nederlandse woorden met cy- gaan terug op Griekse woorden met ku-. De meeste zijn echter niet rechtstreeks in het Nederlands terechtgekomen, maar via het Latijn of het Frans. In die talen was de Griekse [k]-klank aan het begin van het woord al veranderd in een [s]-klank. Dat zou je ook verwachten bij cyste, dat afkomstig is van het Griekse kustos ('blaas'). Maar in het Nederlands is de uitspraak met een k juist; dat komt wellicht doordat het woord hier pas sinds het midden van de negentiende eeuw wordt gebruikt. Bij het ontlenen van het woord hebben de medici toen meer belang gehecht aan de Griekse oorsprong van het woord dan bijvoorbeeld hun Engelse en Duitse collega's een halve of een hele eeuw eerder. In onze buurtalen wordt het woord namelijk wél met [s] of [ts] uitgesproken.

In de praktijk komt de uitspraak met [s] overigens ook weleens voor. Merkwaardigerwijs is vooral in de medische wereld de [s]-uitspraak standaard bij woorden die op de blaas (dus niet een blaasje) betrekking hebben, zoals cystitis ('blaasontsteking') en cystoscoop ('blaasspiegel').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
duidelijk geantwoord... en toch blijf ik lekker sieste zeggen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maar niet kynisch wordt vind ik alles best ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ik dacht dat je meer het kerebrale type was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cool! ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
Cuper antwoord lavender! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, het is zo cimpel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoef je toch niet met coeieletters op te schrijven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sterredag: ben benieuwd hoe jij dan Coelacanth gaat uitspreken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben blij dat je dat cegt Loenie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valt toch bect mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, we cluiten het nu af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm. Ik wilde nog wel even sreatief doorgaan :-(