Nederlands leren: wat kan ik allemaal doen om heel goed te worden in de Nederlandse taal? Tips?

Wat kan ik allemaal doen om goed te worden in Nederlands (spreken en schrijven) Huidig niveau: onvoldoende.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
19.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je niveau al vele malen beter dan 80% van de mensen die reageren op de site!

Antwoorden (12)

Door de antwoorden op onderstaande vraag te lezen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huidig niveau onvoldoende??? Afgaande op je vraag zou ik zeker geen onvoldoende willen zeggen!!!
Maar wil je echt NOG beter worden, vooral veel echte boeken lezen en voor wat het spreken betreft, zoek iemand uit in je omgeving waarvan jij vindt dat zijn/haar Nederlands erg goed is en praat veel met diegene en vraag ook om jou te corrigeren! (moet je dan wel tegen kunnen natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VEEL oefenen! Je kunt ook aan een kennis/familie/leraar/mentor vragen voor oefeningen.
Of veel lezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede tip is boekjes lezen met spellingsregels. Dit betreft vooral schrijven.
Om goed te worden in het spreken, kun je het beste discussiëren met mensen. En dan vooral mensen met een brede woordenschat.
Verder is er wc papier (en scheurkalenders geloof ik) te koop, waarop moeilijke woorden staan die je elke dag kunt leren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou kunnen beginnen met heel veel te luisteren naar nederlandse muziek, en dat gaan meezingen. ..
schrijven is het makkelijkst als je simpele kinderboeken haalt bij de bibliotheek, en die gaat overschrijven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minnetje is niet van mij maar ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Met zingen gebruik je in het kader van de dichterlijke vrijheid soms hele kromme zinnen en verkeerde intonaties. Verder stimuleert het het zelf formuleren van de taal en het zoeken naar de juiste woorden niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik ben het zeker niet met dit antwoord eens!
Veel Nederlandse zangers hebben een uiterst belabberde Nederlandse uitspraak. Ook voor grammatica hebben zij op school vroeger vast weinig last van hoge cijfers gehad! Beter is: veel goede boeken en artikelen lezen, veel naar nieuwsrubrieken (tv) luisteren (en kijken), zeker niet naar diskjockeys luisteren, wèl naar Radio I luisteren, en met mensen praten die goed Nederlands spreken...
En nog wat andere goede raad hierboven geschreven luisteren. Maar dus niet naar Nederlandse zangers luisteren (Tenzij het mensen als Liesbeth List, Ramses, Lenny Kuhr etc. betreft... maar of die leuk genoeg zijn...)
Lezen, lezen en nog eens lezen !!
Als je veel leest, wordt het je tweede natuur om goed Nederlands te spreken en schrijven.
Ik heb het uiteraard niet over de Bouquet-reeks.
Je hoeft niet meteen hoogstaande literatuur te lezen, gewoon rustig aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik aan al die goeie antwoorden nog toe kan voegen, zet zo vaak als mogelijk is de radio aan.
dus radio 1 of 2 of bnn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop een nederlands boek van Taal Punt en ga oefenen met ontleden van zinnen, het lezen van teksten, woordenschatten enz...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lezen van boeken is al genoemd, helaas hebben we weinig idee van je huidige niveau, dan dat je vraag in goed Nederlands is gesteld. Als je heel goed wilt worden moet ik je toch verwijzen naar de literatuur vanaf pak hem beet 1960 (daarvoor was het Nederlands natuurlijk ook uitstekend maar misschien toch wat te gedateerd), vergeet ook de Vlaamse schrijvers niet; hun taalgebruik is vaak zeer verzorgd.
Als je er van houdt kun je ook luisteren naar de liedjes van Boudewijn de Groot met teksten van Lennaert Nijgh (goede uitgespraak en mooi taalgebruik) of Liesbeth List.
Natuurlijk is het niveau van kwaliteitskranten als NRC/Handelsblad, Volkskrant en Trouw redelijk, maar niet altijd foutloos (in achtergrondartikelen vaak beter).
Op TV is het aanbod meestal matig en in ieder geval sterk wisselvallig (ik heb dat ding uit huis geschopt wegens te lage kwaliteit van de programma's).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel praten met mensen om je heen. Vragen stellen over de taal als je iets niet begrijpt en proberen veel te lezen, en te begrijpen wat je leest. Ik weet niet hoveel je dit doet en hoelang je al Nederlands spreekt, maar je zou naar een bibliotheek kunnen gaan en daar naar een goed boek vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.abcvandenederlandsetaal.nl/
Kijk eens op deze bovenstaande link, is heel uitgebreid voor je grammatica.

Woordenschat; Koop puzzelboekjes en leer synoniemen kennen, de 10 voor taal boekjes zijn erg leuk en goed.

Spelling;http://www.beterspellen.nl/website/index.php
Hier kun je je registreren en dan krijg je dagelijks 4 woorden op de site en bericht in je mail dat je eraan herinnert even naar de site te gaan om de test te doen. Het zijn multiple choice vragen met uitleg waarom je antwoord goed of fout is. Aldoende leer je. Er is trouwens nog meer te leren op deze site en goed uitgelegd.

Je leert Nederlands het best door je ermee bezig te houden!

Toegevoegd na 2 minuten:
www.beterspellen.nl. De andere doet het niet zie ik.
amc
13 jaar geleden
Om snel Nederlands te leren de volgende tips.
Nederlandse muziek probeer mee te zingen.
Nederlandse TV programma's deze inschakelen met teletext,nu zie je de tekst hoe de schrijfwijze is ,je hoort hoe het uitgesproken word,en je ziet wat er gebeurt.
en wat de betekenis is.
Schaam je niet om Nederlands te spreken en zeg niet dat je dat niet kunt.Als je dat niet doet kunnen ze je niet herstellen.Zorg ook voor een Nederlandse vriendenkring
en vraag ze om normaal tegen je te spreken.Daar bedoel ik het volgende mee.
Hoe lang jij ben in Nederland?waar jij wonen?
Op deze manier krijg je nooit een goede zins opbouw.
Dus gewoon hoe lang ben je al in Nederland?
Waar woon je?

Veel succes.