Is er een Nederlands woord voor broer en zus samen? (zie uitleg)

Dus zeg maar, nog meer kinderen van je ouders samen, die je broer of zus zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
15K

Het beste antwoord

Vond ergens dit:

Toevallig stond in de Quest van juni en juli hier ook iets over. In het Engels gebruiken ze 'sibling' voor broertjes en zusjes. In het Nederlands is daar geen officiele vertaling voor, maar in het onderwijs en de zorg wordt al jarenlang de term Brussen of Brusjes gebruikt. Niet zo mooi als 'geschwister', maar wel praktisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De term brussen is niet voor broers en zussen als in sublings, maar een woord om aan te geven dat je een broer en zus bent van een kind met een verstandelijke beperking zoals autisme of ADHD
Erna55
5 jaar geleden
@Maartjevdloo:
Nee, brussen wordt steeds vaker gebruikt in de betekenis als het engelse sibling.
Binnen instellingen voor verstandelijk beperkten wordt het ook in deze betekenis gebruikt, maar dat betekent niet dat dat het alleen gebruikt wordt voor broers en zussen van berstandelijk beperkten.

Andere antwoorden (4)

gezuster? :o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in het Engels bestaat bijvoorbeeld siblings, maar in het Nederlands is geen equivalent woord (meer) aanwezig voorzover ik heb kunnen nagaan.

Het leek er even op dat 'sibbe' iets dergelijks zou betekenen, maar dat bleek toch meer de betekenis van een clan of anderszins een groter familieverband te betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt wel eens "brusjes" genoemd.

Op een bijeenkomst van kinderen met een handicap zoals autisme of ADHD worden de "brusjes" ook uitgenodigd zie ik regelmatig op een formulier langskomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is juist. Als vrouwen zwanger zijn en niet op de hoogte van het geslacht heet het brusje. Maar de buurvrouw zal nooit vragen dag hoe gaat het met uw brusjes, in dat opzicht klopt het antwoord weer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gruwelijk woord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor "zoertje".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Peter, dat kan ook, maar in de wereld van de autisme-hulpverlening wordt het woord 'brusjes' al heel veel gebruikt. Mijn dochter is ook naar de brusjes-groep geweest...
Je stiefzussen en stiefbroers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stief broers en - zussen hebben geen gezamelijk ouders, maar één gezamelijke ouder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij (maar het kan aan mij liggen) bedoelt de vraagsteller een verzamelwoord voor broers en zussen, zoals in het Engels 'siblings' of in het Duits 'geschwister" (als ik dat zo goed spel.