Welke regels gelden er voor het gebruik van de prefixes anti-. on-, a-, de-, im-, in- etc. ?

Waarom is het asociaal en niet onsociaal? We hebben al op de site van de Algemene Nederlandse Spraakkunst gekeken maar de uitleg was toch te onduidelijk voor ons.
Nog wat voorbeelden:
- immoreel / demoreel
- decafe / acafe
- etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Ik zou de pagina op deze link eens goed doorlezen:
http://www.let.ru.nl/ans/e-ans/12/04/02/02/01/body.html

Op deze webpagina staat het gebruik van praktisch alle voor- en achtervoegsels uitgelegd. Door het lezen van deze website kan ik bijvoorbeeld uitleggen waarom het 'decafe' is en niet 'acafe'.
'Cafe' is een leenwoord dat uit het Frans komt. Daarbij is de strekking van het voorvoegsel 'de-' ongeveer hetzelfde als het voorvoegsel 'ont-'. Dit is dus ietsje anders dan het voorvoegsel 'a-' dat strikt gewoon 'niet' betekent.
Een kopje 'decafe' is dus letterlijk, 'ontcafe' oftwel: de cafeine is eruit gehaald.

Om deze reden is het ook 'immoreel' en niet 'demoreel'. Het voorvoegsel 'de' is namelijk niet echt een ontkenning maar een voorvoegsel voor een ontkennende handeling (bv 'ontdekken'). 'moreel' is een woord dat in zijn geheel ontleend is aan een andere taal en daarna lichtjes aangepast. De woorden 'amoreel' en 'immoreel' bestaan allebei en verschillen ietsje in betekenis. 'a-' volgt namelijk het strikt 'neutrale' niet, terwijl 'in-' eerder lijkt aan te sluiten bij het voorvoegsel 'on'-

Lees voor meer info de website.

Toegevoegd na 17 minuten:
Overigens kan je op deze website aan de onderkant van de pagina doorklikken op de pijltjes, er staat een uitleg van praktisch alle voor- en achtervoegsels en hun gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We hebben slechts één regel gevonden. Er is een onderscheid tussen wanneer je in- en wanneer je on- gebruikt:

Gewoonlijk wordt on- gebruikt als voorvoegsel bij van oorsprong Nederlandse woorden, terwijl in- enkel kan voorkomen bij vreemde woorden, die meestal als geheel ontleend zijn.

(RJ)