Wanneer spreek je in het engels een ea klank uit als ee en wanneer als ai

Clear: cleer:
Appear: appeer
Near: Nair
Hear: Heer
BReast Braist
Break: Braik

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Antwoorden (6)

Je spreekt het dan allemaal verkeerd uit, het is allemaal ee, neer, brest, breek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nietwaar; break is wel degelijk breek
Het staat niet vast wanneer je de ea als ee of als ai moet uitspreken. Volgens een engelse vriend heeft het te maken met de engelse taal vroeger. De spelling schijnt in de 16e eeuw tijdens 'de grote klinker verschuiving' steeds te veranderen en er werden dezelfde woorden gevonden, geschreven met ee of ea.
Als je twijfelt hoe je het een woord uit moet spreken, leest het voor jezelf even op, vraag het aan anderen of gebruik google translate. De bron hieronder is ook erg handig om te horen hoe je een woord uit moet spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de "ai" komt volgens mij niet voor bij de "ea"-klank; wel "ie", "ee", "è" en "uh".
clear=klier, appear=uhpier, near=nier, hear=hier (in verleden tijd heared=huhrd), breast=brèst, break=breek.
dan heb je ook nog woorden die op verschillende manieren worden uitgesproken, zoals bv. tear. uitgesproken als "tier" betekent het traan; zeg je "tèr" betekent het trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt hetzelfde als die van mij gewoon goed. Grappig en goed dat je ook tear omschrijft. Never tear us apart dat nummer ken je denk ik wel.
Clear = Claire (zacht uitspreken KLER)
Appear = a pier
Near: nierrr (zachte r)
Hear: herrr (zachte r)
BReast = brest
Break: breek

Near en hear spreek je dus niet hetzelfde uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is 'I hear (uitspraak: heer) you' en 'you heard (uitspraak: hurd) me'. Waar heb jij het voorbeeld heard = herrr vandaan? Dat klinkt meer Amerikaans Engels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik luister altijd naar howjsay perfecte uitspraak dus raar van the thumbs down...... link
http://www.howjsay.com/index.php?word=hear&submit=Submit Het is geen heer, hoe kom je daar nu bij het is HIER maar dan zacht uitgesproken. HURD is wel goed uitgesproken. Maar luister maar eens Sander. Overigens ben ik niet consequent en hoor ik zowel Engels, Amerikaans en Australisch waar met vriendin nu woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
clear is zeker weten klier, en hear en near klinken ook hetzelfde; maar dat is zoals je het leert. niet iedereen spreekt de klanken hetzelfde uit (net als in het Nederlands en eigenlijk in alle talen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De link al beluisterd? Daar hoor ik geen klier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig op deze site (andere) hoor ik 4 verschillende uitspraken uit 4 verschillende landen. De versie van Howjsay hoor ik niet........het verschilt nogal! http://nl.forvo.com/word/clear/#en
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb nog een goede site gevonden! Word beiden uitgesproken. Clier meer in the USA Cler meer in the UK http://www.acapela-group.com/text-to-speech-interactive-demo.html
Clear spreek je uit als : kli(h)ar
appear -> appi(h)ar
near -> ni(h)ar
hear -> hi(h)ar
breast -> brèst
break -> breejk

de (h) zeg je niet. En vooral met een hete aardappel in je mond. Beetje bekakt dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind die van jouw ook goed, snap die thumbs down niet. Gewoon goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de a wordt toch echt niet uitgesproken.
Hiervoor is geen regel in het engels, dat maakt engels lastig en een beetje onlogisch. Zulke woorden moet je gewoon leren, net als woorden met de lettercombinatie 'ough' erin. 'Ough' kan wel op 10 verschillende manieren uitgesproken worden.
Het is dus gewoon een kwestie van leren.