hoe is men ooit begonnen door met woorden, met elkaar te communiceren?

en hoe kun je nou afspreken wat woorden voor bepaalde dingen zijn als je nauwelijks met elkaar kunt communiceren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Mooie vraag. Het is niet zo eenvoudig om er kort op te antwoorden.

Afspraken maken over woordgebruik, doet ‘de mens’ nog maar een paar honderd jaar. Daar heb je taalcommissies voor en je krijgt er nogal eens ruzie van.

Taal is een natuurlijke eigenschap van de mens. Bij de geboorte kan je dat gewoon. Als je in Japan terecht komt, leer je Japans en in Drenthe Drents. Welke woorden je leert, hangt dus af van de gemeenschap waarin je leeft.

Die gemeenschap heeft daar ook geen afspraken over gemaakt. Het is gegroeid en veranderd en het verandert nog steeds. Het zijn gewoonten waarvan niemand weet wanneer en hoe die zijn ontstaan. Zo weet ook niemand wie, wanneer het wiel heeft uitgevonden. Het is langzaamaan ontstaan en steeds handiger geworden – van boomstammetje tot fietswiel zeg maar.

Maar met taal is het ingewikkelder. De moderne mens heeft van eerdere mensensoorten een compleet taalvermogen geërfd, niet alleen om woorden te leren maar ook zinnen, hele verhalen en logisch redeneren. Je kunt niet zeggen dat ‘wij’ de taal hebben ontwikkeld door te beginnen met grommen. Precies zoals het vermogen om te lopen en met speren te gooien. Dat heeft zich in miljoenen jaren in eerdere aap- en mensensoorten ontwikkeld. En tegenwoordig kunnen we rennen en schieten tegelijk.

En daar maken we nu pas afspraken over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het heel logisch is. Je wijst iets aan en zegt. Boom. Ik denk dat ze in die tijd wel hersens hadden. dus gewoon improviseren. Na een tijdje ga je elkaar begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als iedereen dat doet dan krijg je toch allemaal verschillende woorden voor dezelfde dingen?
We zijn begonnen met tegen elkaar grommen.

Op een gegeven moment grom je in de ene situatie iets anders dan in een andere.

Zo ontstaat vanzelf taal.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zal het wel gegaan zijn ja. Maar dan heb je nog geen woorden en taal. Zo doen veel dieren dat.
rose
13 jaar geleden
Er ontstaat vanzelf verschil en nuancering. Whoe wordt Whoel en Whoed en Voel en Voed en uiteindelijk woede en Gevoel enzo, dat is geleidelijk gegaan. Praten is eigenlijk niets meer dan gearticuleerd grommen.
nou zo'n holbewoner zei grrrrrrrrrrrrr toen er vuur was en dat werd ervaard als slecht en toen kwam het wiel en toen zeiden ze oeeeeeeeeeeeee en uit die klanken zijn over de duizenden jaren woorden voortgekomen
:D