Op tv wordt altijd gesproken over een rijbewijs dat "ingevorderd" wordt. Echt elke agent of voorlichter zegt het, maar is dit wel goed Nederlands?

Het lijkt mij namelijk een contaminatie van innemen en vorderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Het is goed Nederlands. Het is het voltooid deelwoord van ''invorderen''.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het bestaat

Ps: Je kijkt nu zeker naar wegmisbruikers ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wegenverkeerswet (WVW) biedt de politie de mogelijkheid om in bepaalde gevallen het rijbewijs in te vorderen van bestuurders van motorrijtuigen. Men spreekt in dit verband ook wel van een inbeslaggenomen rijbewijs maar dat is juridisch niet juist.

Invorderen betekent eigenlijk:
* een betaling vorderen, oftewel eisen.
* innen
Een `invordering` is het innen van een belastingschuld of uitkeringsfraude of teveel uitbetaling van uitkering, bijvoorbeeld.

Maar het wordt ook gebruikt voor, is synoniem:
1) Eisen 2) Heffen 3) Inname 4) Innen 5) Vorderen