Wat zijn de vervoegingen van 'bridgen'?

bijvoorbeeld mijn ouders ...... (bridgen)

Weet jij het antwoord?

/2500

Er staan twee rijen in de link de tweede rij is correct: Voltooid deelwoord Wordt gebruikt om de voltooid tegenwoordige tijd, de voltooid toekomende tijd en de voltooid verleden tijd te vormen` gebridget Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott) Deze tijd geeft een handeling weer die op het moment van spreken plaatsvindt. ik bridge jij bridget hij bridget wij bridgen jullie bridgen zij bridgen Voltooid tegenwoordige tijd (vtt) Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaatsvonden en afgerond zijn. ik heb gebridget jij hebt gebridget hij heeft gebridget wij hebben gebridget jullie hebben gebridget zij hebben gebridget Onvoltooid verleden tijd (ovt) Deze geeft een handeling weer die in het verleden plaatsvond, en waarvan het `afgerond zijn` niet nadrukkelijk aanwezig is. ik bridgete jij bridgete hij bridgete wij bridgeten jullie bridgeten zij bridgeten http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/bridgen Met dank aan een oplettende reaguurder!

onvoltooid tegenwoordige tijd. ik bridge jij bridget hij bridget wij bridgen jullie bridgen zij bridgen voltooid tegenwoordige tijd. Hier zou je waarschijnlijk snel een "d" achteraan zetten, maar dat is in het engels zo. in het nederlands geldt de regel, ook bij uit het engels geleende woorden, van 't kofschip. Bridge eindigt met een sh-klank. Deze rekenen ze tot de s. EN deze zit in 't kofschip ik heb gebridget jij hebt gebridget hij heeft gebridget wij hebben gebridget jullie hebben gebridget zij hebben gebridget onvoltooid verleden tijd ik bridgete jij bridgete hij bridgete wij bridgeten jullie bridgeten zij bridgeten

'Ik bridge - jij/hij/zij bridget - jij/hij/zij bridgete - wij/jullie/zij bridgeten' is inderdaad juist. In de verleden tijd zijn er twee mogelijkheden (zie de bron; dat is de officiële woordenlijst). Dus 'hij bridgete - wij bridgeten' is juist, maar ook 'hij bridgede - wij bridgeden'. Dat komt doordat zowel de uitspraak 'britsjen' (met stemloze s-klank) als de uitspraak 'bridzjen' (met stemhebbende z-klank) voorkomt.

Bronnen:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=bridgen&w=w

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100