Hoe heet zo'n klein verhaaltje dat bij sommige artikelen bij de hoofdtitel staat in het Engels?

Bijvoorbeeld:

"Tagging: a viable alternative to prison?

Imagine this scenario. A sex offender against children has recently been let out of prison. One day, walking through his neighbourhood, he is drawn to a school playground. But within minutes, and before any crime has been committed, a patrol car pulls up and he is detained."

Hierna begint het echte artikel pas. Ik zat te denken aan een 'subtitle' maar daar leek me dit verhaaltje iets te lang voor.

Toegevoegd na 5 minuten:
De vraag is overigens, hoe wordt zo'n verhaaltje in de Engelse taal genoemd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (6)

Het lijkt mij een pakkende inleiding.

Toegevoegd na 4 minuten:
Introduction of citations
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oow sorry
wacht even
Préface/ foreword
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Preliminary text.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen dat dit "preface" heet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Introductionary paragraph.

Introduction of Citations = aangeven waar je citaten vandaan komen en waarom

Preface = voorwoord (hoeft niet met het artikel/boek te maken te hebben)

Preliminary text = voorbereidende tekst, geeft benodigde informatie maar hoeft niet als deel van de tekst gelezen te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een artikel in de krant of in een tijdschrift bedoelt. In dat geval heet het een lead.
Net als in het Nederlands trouwens! Het Nederlands heeft dat woord 'geleend' van het Engels: een leenwoord.