waar komt het Friese woord fertuteazje vandaan?

wij in het Friese Joure, willen al jaren weten waar dit mooi 'Fryske' woord vandaan komt. ik hoop dat jullie hier misschien meer over weten! :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje zoeken levert even vaak de variant "fertutearzje" op (met r).
Kennelijk in dezelfde betekenis: verwaarlozen, verpieteren, in verval (doen) geraken.
Zijn beide varianten gangbaar in uw Fries?

Antwoorden (1)

René49 heeft het correct gevonden, 'fertuteazje' komt niet voor. Het juiste woord is 'fertutearzje' en dat komt uit het Schiermonnikoogs. De betekenis is: omkomen, ten onder gaan, verworden. Het hangt etymologisch samen met de Nederlandse woorden tuit, toot, en aars.
Amadea