Hoe schrijf je oud-havo-leerlingen?

Ik was bezig met wat Nederlandse oefeningen. Toen kwam ik de volgende vraag tegen.

Zit er een fout in of is de zin goed?

59. Een aantal actieve oud-havo-leerlingen organiseren al jaren met veel succes
reünies.
a. oud-havo-leerlingen c. reünies
b. organiseren d. geen fouten

Ik dacht zelf meteen aan A) aangezien je havoleerling schrijft. Maar toen ging ik het nakijken was het antwoord B. Ik snap wel dat het ook B kan zijn ivm congruentie. Maar nu is mijn vraag is of je oud-havo-leerling zo schrijft en waarom dat zo is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Je schrijft oudhavoleerlingen, zonder koppeltekens, dit om 2 redenen:

1. aaneenschrijven is de regel, los of met een koppelteken de uitzondering
2. na een afkorting volgt een koppelteken (vwo-leerling) maar niet als die afkorting een letterwoord is geworden zoals havoleerling. Een letterwoord is een afkorting die zelf weer een woord vormt.

Mijn bron is het boek "intuïtief goed spellen" van Kees van Kempen, een neerlandicus, die vele jaren les heeft gegeven op de havo en vwo in Enschede.
Het boek heeft het kenmerk: ISBN 978-87-403-0306-3.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zit een fout in de zin, maar die betreft niet de leerlingen. Doch de werkwoordsvorm. Een aantal leerlingen organiseert.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er worden namelijk koppelstreepjes gebruikt bij: niet-, non-, bijna-, oud-, ex-, aspirant-, adjunct-, substituut-, chef-, kandidaat-, interim-, stagiair-, leerling-, assistent-, collega- en meester-.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het is havoleerling en vmbo-leerling volgens het groene boekje. Maar waarom is het bij oud-havo-leerling dan opeens allemaal met een koppelteken?
Amadea
10 jaar geleden
Dan heeft het Groene boekje het niet juist. Havo is een afkorting, dus daar hoort een liggend streepje achter. Zie regel 6 in de bronlink.
bamibal
10 jaar geleden
Amadea, als je moet kiezen tussen digischool en het Groene Boekje, zou ik toch liever die laatste de voorkeur geven. In jouw link staat nog een fout: havo schrijf je met kleine letters. Overigens wordt door het Groene boekje een koppelteken toegestaan, maar de officiële spelling is "havoleerling".
http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/havoleerling-havo-leerling
Amadea
10 jaar geleden
Toch is volgens de opgave A goed en B fout!
bamibal
10 jaar geleden
Als een koppelteken is toegestaan, is het dus niet fout.
Cryofiel
10 jaar geleden
Havo wordt met kleine letters geschreven omdat het uitspreekbaar is. Dat maakt 'havo' tot een woord. 'VMBO' daarentegen is geen woord maar een afkorting. Dat is wat ik ooit heb geleerd. Wat ik ook heb geleerd is dat je na 'een aantal' zowel enkelvoud als meervoud mag gebruiken voor de werkwoorsvorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Een aantal leerlingen organiseren' mag ook. Zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/16/
Computoon
10 jaar geleden
Dat 'mag' omdat het zo vaak fout wordt gedaan dat het bij velen goed in de oren klinkt. Zo wordt over 100 jaar misschien ook wel 'hun zeggen dat..." of "me opa zegt..." goedgekeurd.
Samenstellingen met daarin een afkorting (havo: hoger algemeen voortgezet onderwijs) worden met koppelteken geschreven. Vandaar oud-havo-leerling.