Is "negeren" uniek?

Het mooie aan het woord "negeren" vind ik dat het twee betekenissen heeft met verschillende uitspraken.
- je kunt iemand nEgeren door 'm te pesten.
- je kunt ook iemand negEren door net te doen alsof hij er niet is.

Ik vraag me af of de Nederlandse taal meer van die woorden heeft. Ik kom er niet op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

In elk geval:
Bédelen en bedélen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik vermoed dat zoiets een homoeidonheterosemantofonoglos heet. Hoe zeg je dat in het meervoud?
Er zijn er vele, maar niet die elkaar tegengestelde zijn.
Alleen die zijn leuk. Dus niet zo leuk zijn:

'verdrágend': tolerant, 'vérdragend': ver te horen geluid
vèrf-rommel': troep van schilders, 'ver-frommel': propjes maken
'verspríngen': van beeld veranderen, 'vérspringen': verre sprong maken
stro-pèrs': samenpersapparaat dat strobalen maakt, 'stròpers': illegale wildjagers
stérkers': iets dat sterker is dan sterk, 'sterkérs': beetje bitter, beetje groen in kartonnen bakjes
réservéring': vastgelegde bestelling, 'resèrve-ring': extra ringetje voor de breek
pàlletje': knopje, pallètje': klein houten draagvlonder
montéren': binden/hechten, 'mónteren': in combinatie met 'op' vrolijk worden

Enzovoort, enzovoort
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Kántelen en kantélen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bómmelding en bommeldíng.

Toegevoegd na 3 minuten:
foppen
overvaren
verstrekkend
appel
massagebed
dolfijn
voornaam
legering
verspringen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeven
Bank
Licht
Monster
Versieren
Afzetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zelf bedacht, maar wel leuk.....

kers-tomaatje / kerst-omaatje).
ammoniak-ramp / ammonia-kramp
bed-onderstel / bedonder-stel
bet-overgrootvader / betover-grootvader
bisschops-mijter / bisschop-smijter
carnavals-hit / carnaval-shit
contrast-rijker / contra-strijker
gierst-akker / gier-stakker
kassa-lade / kas-salade
pijp-lasser / pij-plasser
slag-roeier / sla-groeier
versnellings-pook / versnelling-spook
zeep-roostertje / zee-proostertje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
úítstekend en uitstékend is er ook eentje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is tenminste één taal dat ik weet die bestaat uit alleen maar zulke woorden, dat is het Swahili, die taal is een fonetische taal...
Ik sprak ooit een franse missionaris uit dat taalgebied en hij kon na jaren de taal spreken. Op een dag komt hij met zijn auto in een dorp en vraagt een man om de auto te wassen... Maar toen hij terugkwam was de voorruit aan diggelen... De klemtoon lag toch net even iets anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minister

Toegevoegd na 1 minuut:
Pijpetuitje

En een woord dat je automatisch verkeerd leest, maar dat slechts één betekenis heeft: bedonderstel.

Toegevoegd na 9 minuten:
Balkanker - heel ernstig, of nodig op een schip?
Carnavalshit - veel zijn beide.
Groepsexpositie?
Volgens de regent regent het.

Op Internet vond ik deze krantenkop:

Baas doodgeschoten
hond boos op politie

Als de kop niet over twee regels was verdeeld, zou hij niet zo verwarrend zijn geweest.