Waarom is de "a" in het Engels als een "e" uitgesproken?

In heelveel talen is "a" gewoon "a". Maar niet in het Engels!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (2)

De uitspraak van het Engels is tussen 1350 en 1700 geleidelijk veranderd. Dit heet de Great Vowel Shift - zie onderstaande Bron voor meer informatie. Als je zoekt op "Great Vowel Shift" vind je nog veel meer.

Vóór de Shift werd het Engelse woord voor laars, 'boot', ongeveer net zo uitgesproken als het Engelse woord 'boat' nu. Het Engelse woord 'feet' werd vroeger ongeveer net zo uitgesproken als het Engelse woord 'fate' nu. Enzovoort.

*Waarom* die Great Vowel Shift optrad is niet met zekerheid bekend.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt! Hoewel niet alle wetenschappers het erover eens zijn HOE die verandering heeft plaatsgevonden, is natuurlijk zeker dat het is gebeurd. Tegenwoordig wordt wel Shakespeare uitgevoerd in de taal van die periode (±1600), daarin kun je mooi de verschillen horen, zie bijvoorbeeld hier: https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
Erna55
9 jaar geleden
Het waarom van de Great Vowel Shift zal nooit duidelijk worden. Er is nu nog steeds een groot debat over , waar wetenschappers elkaar, op een beleefde manier, van hun gelijk proberen te overtuigen. Ik denk dat alleen een tijdmachine daar uitsluitsel over kan geven.
Erna55
9 jaar geleden
Ghoti is een niet-bestaand woord dat wordt gebruikt om de onregelmatigheden in de spelling van het Engels te illustreren. Het wordt uitgesproken als fish:
"gh" als in laugh;
"o" als in women;
"ti" als in nation. Resultaat : f , i, sh. Dus fish.
nounka
9 jaar geleden
Kennelijk is mijn Engels niet goed,... dacht dat het woeman was. niet wimen
Cryofiel
9 jaar geleden
Ligt eraan... Enkelvoud: woman ("woemun")
Meervoud: women ("wimmun")
Cryofiel
9 jaar geleden
http://www.forvo.com/word/woman/#en http://www.forvo.com/word/women/#en
Omdat Engelse spreektaal 100% anders is dan schrijftaal. In het Nederlands is het 50% en in het FIns is het 0%, schrijven is spreken. In een taal worden altijd afspraken gemaakt betreffende schrijven en spreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me moeilijk om een percentage te plakken aan de relatie schrijven-spreken. Bovendien zijn er toch best veel letters in het Engels die worden uitgesproken zoals je ze schrijft? "Dog" bijvoorbeeld, of "dim"?
En het is niet zozeer dat er afspraken over worden gemaakt: wanneer mensen gaan schrijven, doen ze dat overigens vooral op basis van hoe ze spreken. De schrijftaal wordt vervolgens gestandaardiseerd, maarja, spreektaal verandert altijd, en dan krijg je op een gegeven moment een verschil tussen spreek- en schrijftaal. Zie voor het Nederlands bijvoorbeeld https://onzetaal.nl/dossiers/dossiers/spelling/geschiedenis-van-de-nederlandse-spelling/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schrijftaal verandert juist erg veel. Kijk eens naar de Nederlandse spellingswijzigingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar spreektaal verandert op natuurlijke wijze, door mensen schrijftaal niet. Dat kan alleen veranderen als een instantie zegt: nu is dit goed. Zoals bij onze spelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We praten nog net zo als 350 jaar terug. Denk maar aan rooie, goeie, ouwe enz. Maar schrijven nu: rode, goede, oude.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom al die minnen? of kloppen de percentages niet precies genoeg? ik vind de inschatting van Bertone niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je , Het percentage had natuurlijk 99.8976% procent moeten zijn.
Dan zijn ze pas tevreden!