Wat betekent de uitspraak drie bier voor de houtzagerij?

Bij het tv programma Frank Visser doet uitspraak hoorde ik deze uitspraak. Hij zei dat de middelvinger "3 bier voor de houtzagerij" betekende.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
15.7K
Antoni
4 jaar geleden
Wie een paar vingers mist, en die kan je makkelijk verliezen in een houtzagerij..., zal, als hij drie bier wil bestellen er misschien maar één kunnen opsteken: de middelvinger.
tinus1969
4 jaar geleden
Het is dus een grap, om de beledigende middelvinger belachelijk te maken.
Antoni
4 jaar geleden
In het beschreven geval van Frank Visser wel, maar het is een vaker gebruikte uitdrukking, zo begreep ik, als je de uitspraak googelt. Je kan ook gewoon tegen een barman een grap maken door bijvoorbeeld twee vingers op te steken en te zeggen: "Vijf bier voor de houtzagerij".

Antwoorden (1)

[aantal] bier voor de houtzagerij is een ‘afgezaagd’ grapje, waarbij minder vingers worden opgestoken dan het genoemde aantal. De overige vingers zijn er dus niet meer.
Plaatje bij antwoord
SimonV
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Op deze pagina https://www.libelle.nl/mensen/kijkers-frank-visser-uitspraak-verbaast-fragment/ wordt het fragment uit de uitzending van mr. Frank Visser beschreven. Een oudere heer begrijpt niet wat zijn buurman bedoelt met de opgestoken middelvinger. Na de 'uitleg' van Visser, weet hij het eigenlijk nog steeds niet. Mr. Frank Visser gebruikt hier de uitdrukking dus voor meer dan alleen het grapje dat jij beschrijft. Kijkers van het programma hopen dat de betrokkene de 'uitleg' niet verkeerd begrijpt.
SimonV
4 jaar geleden
Dat fragment had ik gezien. Maar ik ging ervan uit dat met dit antwoord voor VS het grapje van Frank Visser wel duidelijk was. Daarom heb ik me tot beantwoorden van de hoofdvraag beperkt.