Wordt 'jouw' gebruikt?

Mijn vriend zegt altijd 'ik hou van jouw'. Nu weet ik dat dat niet klopt (lijkt mij) maar het zette me aan het denken. Wordt 'jouw' tegenwoordig of überhaupt wel gebruikt? Is het een aanduiding dat je iets in je bezit hebt? Hoe wordt het gebruikt en wanneer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zégt hij dat altijd? Je hoort toch vrijwel geen verschil?
Als hij het nou schrijft is het wat anders..
Maar natuurlijk wordt 'jouw' nog gebruikt.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dat echt niet weet, gezien het taalgebruik in je vraag (dat is namelijk netjes Nederlands..)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JOUW vriend bedoelt dat hij van JOU houdt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wobbeltje, ik zit gewoon op het VWO en kan prima Nederlands, maar ik kon me niet voorstellen wanneer ik voor het laatst 'jouw' had gebruikt. Mijn vriend schrijft het altijd en legt, omdat hij weet dat t niet klopt, wel de nadruk op de 'ouw' in 'ik hou van jouw'. Ik kwam het ook nergens tegen toen ik er de afgelopen week naar zocht, dus ik dacht; ik vraag het hier gewoon. Ik denk dat mijn lerares me namelijk raar aankijkt als ik het vraag. En dit is immers een app voor vragen, dus ook voor zulke vragen. Toch? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op het VWO zit, weet je toch wel waar "jouw" voor wordt gebruikt en waarvoor niet? Kan me niet voorstellen dat je dat niet weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik dacht dat GV was voor elk soort vragen, ongeacht op welk niveau iemand zit. Wist niet dat er een grens aan zat welke vragen wel of niet gesteld kunnen worden. Als ik het wist zou ik het niet vragen. ;-)

Het beste antwoord

Jouw wordt dan ook 'bezittelijk voornaamwoord' genoemd. Andere bezittelijke voornaamwoorden zijn mijn, uw, zijn, haar, ons/onze, jullie en hun.

Jou wordt 'persoonlijk voornaamwoord' genoemd. Andere persoonlijke voornaamwoorden zijn ik, mij, zij, hem, u en wij.

Als u twijfelt of u jou of jouw moet schrijven, is het soms handig jou(w) in gedachten te vervangen door hem (kan alleen persoonlijk voornaamwoord zijn) of zijn (kan alleen bezittelijk voornaamwoord zijn). Als hem in de zin past, past jou ook; als zijn in de zin past, is jouw juist:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jouw vriend kan zeggen: ik hou van jou...

Toegevoegd na 3 minuten:
en natuurlijk: ik hou van jou door jouw mooie ogen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij bezit wordt het gebruikt, bv jouw huis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een spellingskwestie. Ik begrijp niet dat je het verschil hoort, of je vriend moet de slot-w met nadruk uitspreken. Stel dat hij zegt "Ik houw van jou", dan staat hij op je in te hakken, maar ook dat hoor je niet, je voelt het alleen maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad een bezittelijk voornaamwoord: jouw fiets, jouw vriend. Maar hij houdt van jou, en kan dus ook niet zeggen dat hij van jouW houdt. Dat is simpelweg incorrect. Hetzelfde geldt voor u en uw: dit kan een handig ezelsbruggetje zijn als je dit lastig vindt, omdat je de w achter u (uw) wél hoort. Hij zou ook niet zeggen: "ik houd van uW", maar zou zeggen: "ik houd van u". Maar als hij je aan zou spreken met u en je eraan zou herinneren dat je je tas hebt laten liggen, zegt hij: "u vergeet uw tas". Zo is het ook: "je vergeet jouw tas", en niet: "jou tas". Het gaat immers om een bezittelijk voornaamwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
perfect antwoord.
Jouw staat voor "van jou". Het is dan ook jouw vriend, jouw iPhone, jouw boek, jouw zus, jouw oordeel, jouw visie enz. enz. Het hoeft dus niet persé om iets te gaan dat je echt in je bezit hebt. Het kan dus ook gaan om iets dat wel van jou is maar dat je niet bezit. Je vriend, zus enz. bezit je immers niet en jouw oordeel of jouw visie zitten in je hoofd, die kun je niet vastpakken, zijn dus geen materie. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan en word het gewoon gebruikt in het dagelijkse taalgebruik.
Bijvoorbeeld als jou vriend zegt van ik hou van jouw .... hond of kat.