Is het plaatsen van het woord ''er'' tussen werkwoorden verplicht?

Of is dit meer 'spreektaal' Bijv
In het laatste hoofdstuk zal aandacht worden besteed aan
In het laatste hoofdstuk zal er... is het weglaten van 'er' taalkundig gezien correct

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
4K
amc
5 jaar geleden
Misschien een goede uitleg....https://www.scribbr.nl/taalregels-schrijftips/het-woordje-er/
Zo wordt het in scripties nagekeken..

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet verplicht. Het is inderdaad spreektaal om overal het bijwoord 'er' te gebruiken. In veel gevallen is een zin ook zonder dat woordje correct, maar niet in alle gevallen. Namelijk bij combinaties die samen met het werkwoord een eenheid met een specifieke betekenis vormen. In dat geval is 'er' niet te vervangen door 'daar' of 'hier'. Zo kun je die zinnen herkennen.

In het laatste hoofdstuk zal aandacht worden besteed aan... geeft aan dat het laatste hoofdstuk nog niet bestaat. Als het gaat om een boek dat al gedrukt is kun je het beter formuleren als: In het laatste hoofdstuk wordt aandacht besteed aan...
Amadea
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
“In het laatste hoofdstuk zal aandacht worden besteed aan... geeft aan dat het laatste hoofdstuk nog niet bestaat”: waarom niet?
Zo’n zin kun je in de inleiding van een studieverslag tegenkomen, waarbij een korte samenvatting van elk hoofdstuk gegeven wordt.
Overigens is het woordje ‘zal’ wel overbodig. “In het laatste hoofdstuk wordt aandacht besteed aan...” is inderdaad beter.
Amadea
5 jaar geleden
Wanneer er aandacht besteed zal worden, dan is dat aan iets dat nog in de toekomst ligt. Hiermee zal ik niet op jouw reactie reageren, maar ik reageer hiermee op jouw reactie. Als ik meld te zullen reageren, dan is het afwachten wanneer dat dan gaat gebeuren...
SimonV
5 jaar geleden
Niet mee eens dus. Voorbeeld Taalwinkel:
“In deze scriptie zal daarom betoogd…”
“In het vierde hoofdstuk zal naast…”
http://www.taalwinkel.nl/onderdelen-van-een-inleiding/
Nee dat is niet verplicht, sterker nog dat wordt in dit geval zelfs fout gerekend of als overbodig bestempeld (het heeft geen functie):

https://www.scribbr.nl/taalregels-schrijftips/het-woordje-er/
"
Fout:
In deze scriptie wordt -er- gekeken naar de vitaliteit van werknemers van Bedrijf X.
Goed:
In deze scriptie wordt gekeken naar de vitaliteit van werknemers van Bedrijf X.
"
Dit gebruik van -er- is een op een te vergelijken met jouw geval. Het is dus aan te raden om dit niet te gebruiken.

De link geeft nog meer voorbeelden wanneer je wel of niet er moet of mag gebruiken en wanneer het onjuist is.
---
"In het laatste hoofdstuk zal er... is het weglaten van "er"; taalkundig gezien correct"
Ik draai het om, het is incorrect als je het in dit geval wel gebruikt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ wat een leerzame bron. Daar kan ik ook nog van leren.
Het is alleen meestal verplicht om het woordje 'er' extra te gebruiken, als het onderwerp van de zin een vragend voornaamwoord is. Een voorbeeldje;
Wie heeft ER aan de noodrem getrokken?
Welk getal volgt er op eenentwintig?
Wat zou er kunnen gebeuren?

Het woordje 'er' wordt meestal gebruikt in het gesproken Nederlands en het is lastig uit te leggen of te begrijpen waarom we die extra 'er' gebruiken en wanneer....er zijn namelijk geen overduidelijke regels voor. Alleen als je veel Nederlands leest en hoort, ga je het meestal vanzelf goed gebruiken.
Je hoort dan vanzelf of het goed klinkt of niet;
'Ik had helemaal niet aan gedacht dat Jan zou komen'.....
'Ik had ER helemaal niet aan gedacht dan Jan zou komen'...
'Ik kon me niet concentreren want werd veel lawaai gemaakt op de gang'...
'Ik kon me niet concentreren want ER werd veel lawaai gemaakt op de gang'...
Bij dit soort voorbeelden ben je wel verplicht een 'er' te gebruiken.

Het is nooit fout 'er' te gebruiken in zinnen met een onbepaald subject, maar vooral in geschreven taal laat men er als voorlopig subject soms weg omdat de stijl dan mooier is. Dit weglaten van 'er' komt vooral vaak voor in zinnen die met een plaatsaanduiding beginnen;

Geschreven taal: In Nederland wonen veel mensen.
Gesproken taal: In Nederland wonen er veel mensen.

De zin kan ook met het echte subject beginnen:
Geschreven taal: Een vriend van mijn zoon komt vandaag eten.
Gesproken taal: Er komt vandaag een vriend van mijn zoon eten.

Kijk hier eens voor een heldere uitleg;
https://www.taalzeker.nl/ga-er-maar-aan-staan
amc
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Die eerste voorbeeldjes zijn onjuist. Wie heeft aan de noodrem getrokken, en Welk getal volgt op 21, en Wat zou kunnen gebeuren? zijn zonder 'er' gewoon goed.
amc
5 jaar geleden
Volgens deze site is het wél verplicht;http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=WordOrder.40
Ik heb er echter bij gezet dat het 'meestal' bij gezet wordt.