Waar komt het woord stoethaspel vandaan?

Een heel raar woord. Een stoet is een rij en op een haspel kan je iets, bv een draad, touw, slang, oprollen. Waarom heet een onhandig persoon nou een stoethaspel?

8 jaar geleden
in: Taal
7.6K

Het beste antwoord

Inderdaad een raar woord, nog nooit zo over nagedacht! Na een beetje googlen kwam k erachter dat het mogelijk ontstaan is als 'samenstelling van twee dialectische woorden:

Stoet: stoetel, stoeter ‘onbeholpen, onbehouwen persoon',
Haspel: haspelen, ‘verbasteren, verwarren’.

Met een beetje fantasie kan je uit deze samentrekking een persoon halen die onbeholpen en verward is.

bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/stoethaspel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wij noemen een onbeholpen iemand een stuntel of stuntelig. In het Fries is zo iemand 'stutelich' en weer andere N.Hollandse dialecten noemen zo iemand stoetelig of een stoetel. Hiermee wordt dus een wankelig, onvast, warrig en vaak dom persoon bedoeld. Op een haspel of spoel, wordt garen of touw o.d. gewonden en een stoethaspel zal dan iemand zijn die erg onhandig dus stoterig/stuiterend de haspel bedient. Iemand die dus onhandig haspelt. Zo zou ik het woord kunnen verklaren.
amc