Als men laatste in een competitie staat, word je de rode lantaarndrager genoemd. Waar komt deze naam vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Antwoorden (6)

Het achterlicht van een voertuig is in de regel rood van kleur, vandaar deze uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het goede antwoord: + Zoals Van Dale aangeeft, was de "rode lantaarn" in z'n oorspronkelijke betekenis het rode licht aan de achterzijde van het laatste voertuig in een colonne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen niet iets van vroeger uitleggen met een voorbeeld van nu!
de term is afkomstig van de tour de france. Degene die laatste stond kreeg veel aandacht in de pers en mensen gingen hierdoor wel eens heel ver vooruit rijden en dan verstoppen achter een muurtje, zodat ze daarna ongezien als laatste konden finishen. Deze persoon kreeg in de etappe erna een rood rugnummer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de naam de rode lantaarndrager komt uit de toer de france .
Jaren terug is er een nederlander als laatste geeindigd in de toer de france .
En enkele team genoten hebben toen voor de lol een rode lantaarn op zijn fiets vastgemaakt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De Tour heeft die term overgenomen: Zoals Van Dale aangeeft, was de "rode lantaarn" in z'n oorspronkelijke betekenis het rode licht aan de achterzijde van het laatste voertuig in een colonne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat klopt dan zaten de heren commentatoren van de toer de france ernaast .
Een auto met een lange vracht die achteraan uitsteekt heeft, net zoals de laatste auto van een konvooi een rode doek aan zijn achterkant vastgemaakt. Daar verwijst de naam 'Rode Lantaarndrager' naar.

Even vertaalbalkje aanklikken voor deze site:
http://www.expression-francaise.fr/index.php?post/2010/10/26/Etre-la-lanterne-rouge

In de Tour de France is de Rode Lantaarn een spreekwoordelijke prijs, maar ook in andere sporten gebruikt men deze term.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_lantaarn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rode lantaarndrager’, zo wordt de laatste in het algemeen klassement genoemd, dat weten we wel. Maar waar wat is eigenlijk de herkomst van deze vaktaal?

Nou, volgens het Groot wielerwoordenboek is het een verwijzing naar de rode lantaarn die vroeger als waarschuwing aan de laatste wagen van een konvooi hing.

In ons taalgebruik dook de uitdrukking op in de jaren veertig van de vorige eeuw en dan in sportkringen in het algemeen (met een lichte voorkeur voor voetbal). In het Franse wielerargot werd ‘lanterne rouge’ al eerder gebruikt, voor het eerst in 1926.

Een synoniem van ‘rode lantaarn’ is overigens ‘lampenier’, daarmee kan de hekkensluiter ook worden aangeduid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals Van Dale aangeeft, was de "rode lantaarn" in z'n oorspronkelijke betekenis het rode licht aan de achterzijde van het laatste voertuig in een colonne. In de loop der tijden is de uitdrukking ook in figuurlijke zin algemeen verspreid geraakt, voor de laatste positie in een klassement of peloton, zoals bijvoorbeeld in de Tour de France.