Zijn woorden als gat en idee een nominalisatie omdat het het niet op kan pakken?

Bij nominalisatie wordt een werkwoord omgevormd tot zelfstandig naamwoord. Een ezelsbrug is : als je het op kan pakken en in kruiwagen doen, dan is het znw en anders een nominalisatie. Maar hoe zit het dan met woorden als “gat” en “idee”? Die kan je niet oppakken. En zijn alle woorden met de, het of een ervoor zelfstandige naamwoorden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Nee, want 'gat' en 'idee' zijn geen werkwoorden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Je mag mijn vorige reactie negeren. Ik had de vraag niet goed begrepen.

Antwoorden (1)

Volgens de uitleg op
http://nlpmij.nl/16-02-2009/nlp-meta-model-nominalisaties/Ben-Licher-RaVisie
Zijn nomalisaties sowieso een vaag begrip, maar zij geven het voorbeeld van een 'beslissing' die genomen wordt. Dat is dezelfde categorie als waar ook 'idee' in thuis hoort. 'Idee' is dus een nomalisatie.

Met "in de kruiwagen gooien" wordt bedoeld dat iets fysiek moet bestaan.

Een gat is hierbij een vreemde eend in die bijt.

Het bestaat eigenlijk doordat het met leegte gevuld is. Maar wanneer je bedenkt dat een gat alleen kan bestaan als er iets fysieks omheen zit kun je bedenken dat een gat tóch een fysieke aanwezigheid is. Je kunt het b.v. ook opmeten en voelen en zien.

Wanneer je wat extra materiaal meeneemt dan kun je het ook wel degelijk in de kruiwagen leggen.

Denk b.v. aan een gat in een plank. Wanneer je de plank in die kruiwagen gooit gaat het gat vrolijk mee.

'Gat' is dus géén nomalisatie.