is het opzij of opzegde?

als iemand bijv. een gedicht opzij/opzegd
is het dan ''die een gedicht opzij''
of ''die een gedicht opzegde''?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Het beste antwoord

Iedereen die hier antwoord geeft komt steeds terug op dat gedicht, wat toch alleen maar als voorbeeld is gegeven. Het is overigens idd oopzegde en niet opzei, zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik/jij/u/hij/zij zegde op (... ik opzegde)
wij/zij/jullie zegden op (... wij opzegden) Staat er toch heus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je , heel duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (8)

Geen van beiden, het is opzei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij opzei, want je zegt ook niet ik zij, maar ik zei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het eigenlijk is oplas/vertelde.

Als je toch echt voor opzij/opzegde wilt gaan is het opzei.
ZIJ = van zij als een meisje of zij van meerdere personen.
Zei = verleden tijd van zeg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder denk ik dat opzegde komt van opzeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou persoonlijk gaan voor "Hij droeg een gedicht voor".

Of in de vorm die jij noemt: "Die een gedicht voordroeg".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand zegt een abonnement op. Als dat gebeurd is dan heeft de persoon dat abonnement opgezegd.
Een gedicht draag je voor, of je declameert het. Het is dan een persoon die een gedicht voordroeg danwel declameerde.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Een gedicht behoor je met gevoel te brengen en niet op te dreunen.
Een gedicht kun je eigenlijk niet opzeggen ; wel voordragen of declameren. Opzeggen doe je met, bijvoorbeeld een abonnement. En dan is het, zoals vrijwel alle samengestelde werkwoorden gewoon een zwak werkwoord : opzegde. Door de 'kracht' echter van het veelgebruikte zeggen (zei, gezegd), hoor je ook wel 'opzei', vooral in 'ik zei mijn abonnement op', terwijl 'ik zegde mijn abonnement op' eigenlijk juist is.
(Datzelfde zien we ook wel eens bij stofzuigen : ik stofzoog en heb stofgezogen waar het ik stofzuigde en heb gestofzuigd moet zijn. Hier hoor je iets sneller dat het niet klopt).

Opzij is weer iets heel anders, en heeft geen verwantschap met het werkwoord zeggen. Dat betekent zoveel als 'aan de kant'. Als in ; ga eens even opzij, zodat ik er bij kan'.

Wil je dus toch het opzeggen van een versje vervoegen, dan kun je zeggen dat 'ze zegde een heel lief versje op', of 'iedereen was ontroerd toen ze dat versje opzegde', maar voor het mooie zullen mensen kiezen voor 'oplas' of 'voordraagde'. (En ja, er zullen ook mensen zijn die je vertellen dat ze ene versje 'opdroeg', maar dat is weer dezelfde 'fout' van het sterk vervoegen van een zwak, samengesteld werkwoord).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzei (met ei, dus niet met ij!) is geen juiste vervoeging van opzeggen. Gebruik je het in de betekenis van een abonnement of lidmaatschap opzeggen, dan is het:

mijn abonnement opzeggen, ik zegde mijn abonnement op, ik heb mijn abonnement opgezegd.

In het geval van een gedicht gebruik je voordragen of declameren: De man die een gedicht voordroeg / declameerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Opzei' en 'opzegde' zijn allebei juist. Zie het Groene Boekje, de officiële woordenlijst van het Nederlands: http://woordenlijst.org/zoek/?q=opzeggen&w=w.

Je kunt ook gerust spreken van 'een gedicht opzeggen'; het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt al bij 'opzeggen': "Overluid zeggen; inzonderheid van iets dat men van buiten geleerd heeft: uit het hoofd herhalen, soms ook bepaaldelijk: voordragen."

In het woordenboek van Koenen (2006) is de eerste betekenis van 'opzeggen': 'uit het hoofd zeggen: een gedicht opzeggen'.