Waar komt het woord "jazz" vandaan?

Volgens mijn Van Dale's Ethymologisch Woordenboek is de herkomst van de term "jazz" onbekend. Maar mijn woordenboek is al 15 jaar oud.
Is er inmiddels meer bekend over de herkomst van "jazz"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Het beste antwoord

Jazz heeft zijn wortels in de zwarte bevolking van de VS en daarom wordt algemeen aangenomen dat de oorsprong van het woord in West-Afrikaanse talen zou moeten liggen. Er zijn enkele werkwoorden die min of meer met jazz in klank overeenkomen en die betekenissen hebben als ‘doen dansen’, ‘buiten zichzelf raken’ en ‘zeer beweeglijk zijn’.

Maar de etymologie van Rigter (1991) is overtuigender. HIj zoekt de oorsprong van het woord in het Frans. De Amerikaanse staat Louisiana, met de hoofdstad New Orleans, de bakermat van de jazz, was tot 1803 Frans. Het Frans heeft ook daarna nog lange tijd een rol van betekenis gespeeld, en onder de zwarte slavenbevolking ontstonden gecreoliseerde varianten ervan. Rigter veronderstelt daarom dat jazz is ontstaan uit Frans chasse ‘jacht’, waarbij hij het betekeniselement ‘opjagen, voor zich uit duwen’ verbindt met de typische opzwepende ritmiek van de oorspronkelijke zwarte jazz van New Orleans. Bijbetekenissen van het Franse woord, waaronder seksuele als ‘paringsdrift’, vind men ook al terug in de vroegste attestaties van Engels jazz, eerst ook wel jass.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me goed. Van "chasse" naar "jazz". Zoals "cajun" komt van "acadien".
rose
11 jaar geleden
Met aanhalingstekens kun je aangeven welk gedeelte van je antwoord letterlijk worden aangehaald...

Andere antwoorden (1)

De herkomst van dat woord is goed gedocumenteerd, volgens de Engelstalige Wiki.

De American Dialect Society noemde het het Woord van de twintigste eeuw - en dat heeft geleid tot veel onderzoek, en de geschiedenis is goed gedocumenteerd. Het woord begon [onder verschillende spellingen] als West Coast slang rond 1912, de betekenis varieerde, maar had geen betrekking op muziek. Het gebruik van het woord in een muzikale context werd gedocumenteerd al in 1915 in de Chicago Daily Tribune. Het eerste gedocumenteerde gebruik in een muzikale context in New Orleans verschijnt in een op 14 november 1916 verschenen Times-Picayune artikel over "jas bands".

(originele tekst:)
The origin of the word jazz has had wide spread interest – the American Dialect Society named it the Word of the Twentieth Century — which has resulted in considerable research, and its history is well documented. The word began [under various spellings] as West Coast slang around 1912, the meaning of which varied but did not refer to music. The use of the word in a musical context was documented as early as 1915 in the Chicago Daily Tribune.[17] Its first documented use in a musical context in New Orleans appears in a November 14, 1916 Times-Picayune article about "jas bands.
escape