Dat is precies hetzelfde. Al staat het wel gek als je zegt dat je vandaag een genoeg voor je proefwerk hebt gehaald...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Het is wel zo dat ik vroeger tijdens de proefwerkweek dacht:"Nu heb ik er genoeg van." en niet "Nu heb ik er voldoende van.".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daarmee geef je zelf aan dat er een heel subtiel verschil is.
AWM
14 jaar geleden
ja, in die zin is er een subtiel taalkundig verschil, zoals ik in mijn voorbeeld aangaf, inderdaad.
Maar in absolute zin weer niet.
Als je aan tafel zit, en men vraagt lust je nog iets? Dan antwoord je met "dank, het was voldoende" en niet ik heb genoeg. Het bovenstaande antwoord van Antwoordman is ook uitstekend, maar alleen van andere strekking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbeeldje:
iemand vraagt je of je wat wilt drinken en jij zegt "Graag, een half glas cola".
Nu wordt het glas driekwart vol gedaan en vraagt de gastvrouw"genoeg zo"?
Nou zeg jij dan, dat is voldoende hoor.
Een half glas was genoeg, dus meer is dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze betekenen het zelfde alleen de toepassing is verschillend, Als je er maar genoeg over na denkt, moet het voldoende zijn het te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik straks maar genoeg in huis heb, zoiets:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je genoeg haalt moet het voldoende zijn. :-)
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje ed :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slager zal blij zijn met mijn bezoek :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan toch geen dooie beesten eten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuurwinkel is ook wel blij met mij hoor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die beesten toch al dood zijn mag je ze ook wel opeten, ik wil wel helpen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfjiew, afgesproken :)
Meestal betekenen ze hetzelfde,

maar bij cijfers op het rapport moet je het toch anders zien.
Een voldoende is een cijfer zo rond de 6 à 7. Dit kan ver overtroffen worden door een Goed of een Zeer Goed.
Met andere woorden: het is voldoende, maar kan beter.

Bij genoeg kan het eigenlijk niet beter of meer: dan heb je echt genoeg gehad en kan dit niet meer overtroffen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het niet exact hetzelfde.

Genoeg kan een grens aangeven. Dus dit is genoeg voor mij.

Voldoende is goed genoeg. Dus het kan meer of beter, maar dit is ook oke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen genoeg en voldoende is gelijk aan 1 - 0,9*.
rose
14 jaar geleden
Ik zie geen verschil tussen voldoende en genoeg. De context waarin het gebruikt wordt kan anders zijn.