wat is nederlands woord voor magensis (latijn)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK kan het nergens vinden!!

Het beste antwoord

Noviomagensis betekent: uit Nijmegen. De Romeinse naam voor Nijmegen was Noviomagus. Novio staat voor 'nieuw', en magus is 'veld, markt, verblijfplaats'.
Zodoende denk ik dat magensis: "uit het veld" betekent.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Magensis is een ICT bedrijf uit Nijmegen, op hun site het volgende:
De oprichters voegen de Latijnse naam van hun stad van herkomst toe aan hun ondernemersactiviteiten. Zo ontstaat de keuze voor Magensis, een directe afgeleide van Noviomagensis (Nijmegen). Deze naam wordt gecombineerd met een krachtig beeldmerk. Ook daar wordt gezocht naar een sprekende betekenis die uitdrukt waar de heren voor staan. Het wordt de “Janus kop”, de bi-frons, in de Romeinse mythologie was Janus de god van het begin en het einde, van het openen en het sluiten. De deur (janua) droeg daarom zijn naam. Evenals januari, de eerste maand.