Wat is precies het verschil tussen 'motive', 'motivate' en 'motivation'?

12 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg mijn antwoord er niet onder - al zeven keer geprobeerd....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het wil echt niet......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motive: motief, beweegreden
Motivate : motiveren, iemand motiveren, aanmoedigen, ergens toe bewegen
Motivation : motivatie, het aangemoedigd zijn of worden, de drang om iets te doen (of te laten, uiteraard). Het onderscheid in het Engels tussen deze drie woorden is dus exact gelijk aan dat in het Nederlands ; je gebruikt ze in verschillend verband. Hij wil graag twintig kilo afvallen, maar het ontbreekt hem aan motivatie.
Zijn leraar kan hem nauwelijks nog motiveren iets aan zijn huiswerk te doen.
Geldgebrek was duidelijk een motief voor deze brutale overval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik probeer het straks nog eens, maar ik kan NIET antwoorden op deze vraag.
"Er is een ovnerwachte fout opgetreden ", : je probeert twee keer te antwoorden op dezelfde vraag" etc....
Schiet mij maar lek....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel een glitch........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: 4 antwoorden en 5reacties. je wilde het antwoord wel heel graag geven :-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Vier antwoorden - Marleen is paranormaal, ze doet dingen die helemaal niet kunnen!
Cryofiel
12 jaar geleden
't Is wel een manier voor Marleen om extra veel plusjes te verzamelen... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja, dat kunnen jullie niet he ?
De andere drie zijn inmiddels ook al keurig verdwenen zie ik,.
Annswers
12 jaar geleden
Lief dat je zoveel moeite doet Marleen!

Het beste antwoord

Motive: motief, beweegreden
Motivate : motiveren, iemand motiveren, aanmoedigen, ergens toe bewegen
Motivation : motivatie, het aangemoedigd zijn of worden, de drang om iets te doen (of te laten, uiteraard).

Het onderscheid in het Engels tussen deze drie woorden is dus exact gelijk aan dat in het Nederlands ; je gebruikt ze in verschillend verband.

Hij wil graag twintig kilo afvallen, maar het ontbreekt hem aan motivatie.
Zijn leraar kan hem nauwelijks nog motiveren iets aan zijn huiswerk te doen.
Geldgebrek was duidelijk een motief voor deze brutale overval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou beter geweest zijn als je je zinnetjes ook in het Engels zet voor de vraagsteller. Zo heeft ie er niet zoveel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben toch begonnen met de vertaling?
Verder is het een Nederlandse site, dus Nederlandse antwoorden om het verschil tussen de woorden aan te duiden. Als hi Engelse zinnen zoekt, hoor ik dat wel.

Andere antwoorden (1)

Het belangrijkste verschil is dat het verschillende woordsoorten zijn. Motive en motivation zijn zelfstandige naamwoorden en motivate is een werkwoord. Dat is ook de reden voor het verschillend gebruik dat Marleen al aangaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zinvolle toevoeging.