Kijk naar de eerste bron. Daar hebben ze het ervaren van een planetarium 'Ervarium' genoemd.
In de 2e bron zie je wel een duidelijke link naar ervaring.

Ik denk dat met bedoeld dat je in een Ervarium iets kunt ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Ervarium: een 'science experience' met als centraal element het derde grote projectie-planetarium in Nederland. Het is in feite een themapark rondom wetenschap en techniek.

Een eerdere omschrijving was 'Planetarium Plus', hetgeen aangeeft dat sterrenkunde en planeetonderzoek een belangrijke rol spelen. Het Ervarium wordt echter niet beperkt tot sterrenkunde, want om sterrenkunde te begrijpen is ook kennis nodig over natuurkunde, wiskunde, geologie, scheikunde, biologie enzovoorts. In de sterrenkunde komen al deze wetenschappen bij elkaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft geen uitgebreide woordinformatie.
Het woord komt ook niet voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de taalunie.

Wat ik zo gelezen heb kan je dit als een ruimte zien(b.v. gebouw) waarin de activiteiten bijelkaar komen. of objecten geplaatst worden.

Een mooi woord om een activiteit te promoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"In het midden van onze stand is er een vierkante ruimte (ook wel het Ervarium genoemd) en daarin is een mistgordijn (fogscreen). Dit is een gimmick, waar een actrice vanuit een andere ruimte de bezoekers zal aanspreken, terwijl zij zichtbaar is in het fogscreen. In het Evarium is ook een interactieve vloer aanwezig die voor een quiz ingezet zal worden. Dit zorgt voor leuke interactie tussen de bezoekers en de actrice in het fogscreen. Bij het fogscreen zullen regisseurs aanwezig zijn om alles in goede banen te leiden en experts die inhoudelijk vragen direct kunnen beantwoorden of doorverwijzen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op google kan ik weinig erover vinden, maar gezien alle linken die ik wél vindt, lijkt het erop dat "ervarium" zoiets is als "ervaar het zelf". Zoiets als naar een museum gaan en je mag daar alles zelf ervaren. Maar ook workshops, en eigenlijk alles wat je zelf kan ervaren, dat wordt ervarium genoemd.

Bijvoorbeeld het kameleondorp uit het gelijknamige boek:

Bij de bouw van het dorp is geprobeerd om het resultaat zoveel mogelijk te laten lijken op het dorp uit de boeken. Zo ligt de boot "De Kameleon" naast "Hotel de Gouden Leeuw" (bij het in 2004 gebouwde botenstation), en duwt hij een echte praam voor een rondvaart. Het is mogelijk om het eiland "Grootzand" te bezoeken, waar het mogelijk is om te spelen met de vier elementen van de natuur. Natuurlijk helemaal in Kameleon-stijl. De smederij van Klinkhamer (de vader van de hoofdpersonen Hielke en Sietse) bevindt zich in het zogenaamde "Kameleon-ervarium" (tegenwoordig: "Kameleon Boerderij") hier kan je ook het gemeentehuis en de Woudaap bekijken.

Je kan natuurlijk ook denken aan openlucht musea, workshops, of van die doe-dingen in musea enzo, nou ja er zijn tal van voorbeelden dit zijn er drie...

Dus iets ervaren wat je nog niet of nog nooit ervaren hebt of gewoon simpelweg ermee kennismaken.

Het klinkt gewoon mooier!