Waarom telt een gewaarschuwd mens eigenlijk voor twee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
10.7K

Antwoorden (2)

Twee mensen kunnen beter opletten dan een persoon. Als iemand je waarschuwt kan je iets beter inschatten. Je kan dus in principe beter opletten. Evenveel als twee mensen die niet gewaarschuwd zijn. Vandaar de uitdrukking. Je moet het niet erg letterlijk nemen maar dit is een beetje de logica erachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat vooral in het "twee" een deel van het antwoord zit. Je zou kunnen zeggen waarom niet voor 3 dan, 3 mensen kunnen nog beter opletten dan 2.

Ik denk dat de oorsprong komt uit het de LETTERLIJKE dreiging vroeger, die dus in de vorm van een belager op je af kon komen en waarvoor je uit moest KIJKEN.

Niemand heeft ogen in zijn rug dus wat achter je gebeurt zie je niet. Met z'n tweeen kun je al alle kanten in de gaten houden. Daar heb je geen 3 personen voor nodig.

Dus het gaat niet zozeer om de figuurlijke betekenis maar om letterlijk goed om je heen te kunnen kijken.
amigo