Goed en goeds lijken op elkaar, maar slecht en slechts betekenen totaal iets anders.Waar komt de 's' van slechts vandaan?

Laatst een krantenkop(AD) gelezen met het woord slecht ipv slechts. Echt lachen want je leest ineens totaal iets anders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

- Doe iets goeds
- Doe iets slechts

Goeds lijkt dus wel op goed, slechts wel op slechts. Jij doelt op een andere manier van slechts, maar dat heeft verder niks met slecht te maken. Je kan dus ook niet zeggen dat de 's' ergens vandaag komt, want slechts is niet afgeleid van slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Amper en ampel betekenen ook iets heel verschillends, zijn niet verwant aan elkaar, en ook nog het tegenovergestelde. Het zijn gewoon twee woorden die toevallig op elkaar lijken.