Nee, De gijzelnemer heeft de gijzelaars in gijzeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gijzelnemer (dader) is het onderwerp, en gijzelaar het lijdend voorwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gijzelaar is een (veelal onschuldig) persoon die tegen de eigen wil door
een gijzelnemer gevangen wordt gehouden, en die bedreigd wordt met het doel iets van derden gedaan te krijgen. De gijzelnemer belooft de gegijzelde vrij te laten wanneer aan zijn eisen voldaan wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gijzelnemer is de boef, de gijzelaar het slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk wel, maar dit zijn woorden die zijn losgeraakt van hun ' stam' . De gijzelaar is eigenlijk degene die gijzelt (zoals de bedelaar degene is die bedelt), de dader, maar in de praktijk noemen we degene die gegijzeld wordt, de gegijzelde dus eigenlijk, gijzelaar.

Taalkundig is dat niet helemaal korrect, maar zoals wel meer gangbare termen die structureel en consequent eigenlijk taalkundig verkeerd gebruikt worden, is het inmiddels gewoon het goede woord, en snapt niemand je meer als je de gijzelaar (de gijzelnemer dus) zo noemt, en niet de gegijzelden . Vergelijk martelaar ; dat is eigenlijk degene die martelt, maar al tijden verstaan we daar het slachtoffer onder.

Dus ondanks dat het taalkundig historisch niet helemaal juist is, is het wel als zijnde de juiste term zo gegroeid. Dat doet taal nu eenmaal ; groeien. En de meeste stemmen gelden. Letterlijk.

Ook zo'n 'goede' fout die je in het nieuws vaak hoort : misdaden tegen de menselijkheid. Moet eigenlijk mensheid zijn, maar is volledig ingeburgerd.
Hard op weg maar gelukkig nog wel fout : paranoia in plaats van paranoide. 'Hij gedraagt zich nogal paranoide' wordt nogal eens ' hij gedraagt zich paranoia' of ' ik voel me paranoia" . Brrrr......
(Bij de gijzelaar en de martelaar heb ik dat gevoel eigenlijk helemaal niet, en ook nooit gehad).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel is de gijzelaar de passieve persoon bij een gijzeling (degene die gegijzeld wordt), en de gijzelnemer de actieve persoon (degene die anderen in gijzeling neemt/houdt).
In de praktijk wordt er met een gijzelaar weleens de gijzelnemer bedoeld - zoals er tegenwoordig ook 'dodelijke slachtoffers' zijn (vergelijk dat eens met een dodelijk ongeval of een dodelijke aandoening - wie gaat er dood DOOR die dodelijke slachtoffers??).
Taal wordt niet altijd correct gebruikt helaas. ('Ik besef me dat ik me irriteer aan' is tegenwoordig ook al heel gewoon.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, dat is een goed voorbeeld, die dodelijke slachtoffers ! Ook helemaal ingeburgerd inderdaad.