Waarom wordt Lodewijk Napoleon de Lamme Koning genoemd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Het beste antwoord

Verrassend dat het antwoord niet bekend is bij de andere beantwoorders ! Charles Louis Napoléon Bonaparte oftewel Napoleon III kreeg deze bijnaam vanwege een simpele reden. Hij was namelijk in alles wat wij wilde (doen) volledig afhankelijk van zijn bijzonder machtige broer Napoleon Bonaparte. Lodewijk Napoleon was bovendien ook nog een grote zwijger en eenvoudig te beïnvloeden. Een slappe koning derhalve, wat hem de bijnaam de (vleugel)lamme koning van Holland opleverde. Mij is trouwens niets bekend over lichamelijke zwakheden (gezondheid) van deze Frans president.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lodewijk kon melancholiek en tobberig zijn, deels vanwege zijn zwakke gezondheid: een slecht behandelde geslachtsziekte leidde tot verlammingsverschijnselen in zijn arm en een vergroeiing van zijn rug bemoeilijkte hem het lopen zozeer dat hij zelfs de bijnaam 'de lamme koning' kreeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er gaat ook een verhaal rond, dat toen hij Nederland bezocht en men weinig interesse voor hem toonde men een stelletje zwervers bij elkaar riep en die instrueerde om vive 'l empereur te roepen.
Maar deze mensen die al slecht Nederlands spraken, kwamen niet verder dan: vive de lammen en z'n breur.
Of het verhaal waar is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Slecht Nederlands" niet verwarren met dialect ;-)
Omdat hij in vergelijking met zijn broer, Lodewijk Bonaparte, een goedzak was. Zie de uitdrukking "lamme goedzak".