Waar komt het spreekwoord 'it's raining cats and dogs' vandaan?

Ik leerde het spreekwoord in de 1e van de middelbare school en natuurlijk weet ik nog steeds dat dit betekend; het regent dat het giet.

Maar waarom zou iets 'katten en honden' regenen.
Hoe komen ze er op? Wat is de oorsprong van dit spreekwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
19.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk van de engelsen..
Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou :') Lol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha sorry, ik ben in een irritante bui ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha go ahead, dat kan ik wel hebben hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha gelukkig!
Er zijn hier ook van die zuurpruimen die hier dan ook nog sirieus op gaan reageren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben soms ook een verschrikkelijke zuurpruim. Maar je treft me op het goede moment .... (hoewel... slapeloosheid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik vind persoonlijk dat je om zoiets niet hoeft te 'zuurpruimen' wie dan ook, dit is namelijk niet een hele sirieuze vraag, als het nou over een erge ziekte van iemand zou gaan en daar zou ik flauwe opmerkingen ovet maken vind ik dat je mag 'zuurpruimen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens. Maar kijk maar uit als ik in een 'bad mood' ben hoor!! :P :P :P (vooral tijdens mijn maandelijkse feestje, als je weet wat ik bedoel).

Het beste antwoord

De meest acceptabele oorsprong is nog te vinden in het feit dat de straten in het Londen van de 17e/18e eeuw erg vervuild waren met onder meer dode huisdieren. Wanneer het erg regende en stormde werden straatvuil en de dode dieren mee gevoerd door het hemelwater dat door de straten stroomde. Dit wekte de indruk dat de dieren met de neervallende regen uit de lucht waren gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt best wel vies..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ook wel ergens logisch. Bedankt voor het opzoeken!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ten minste. Iets wat nog best een logische verklaring kan zijn!
capthavoc
12 jaar geleden
weer wat geleerd ! leuke vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is juist zo leuk van GV, je zoekt het antwoord op en je leert er tevens ook nog zelf van :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben ik ook best een google-faalster. Shame on me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral op dit tijdstip dan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel Rose ook een goed antwoord heeft gegeven, kies ik jou als beste antwoord. Nogmaals bedankt voor de reactie :)

Andere antwoorden (2)

Ik heb ooit gehoord dat heel vroeger de huizen in Engeland van dik stro waren en behoorlijk hoog. Het waren een soort lagen stro. Tussen het stro leefden vaak katten, honden , muizen enz. omdat het daar lekker warm was. Regende het nu heel hard ( wij zeggen het regent pijpenstelen, dus van die dikke regendraden) dan werd het stro glad en gleden die beestjes naar beneden. Vandaar regende het 'katten en honden'.
amc
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Het betreft hier een populaire mythe die echter volstrekt op onzin berust.
Naast het zeer acceptabele antwoord van Kathlin is er nog het verhaal van Jonathan Swift, die een gedicht schreef, A Description of a City Shower, waarin het volende voorkwam:

Sweeping from butchers’ stalls, dung, guts, and blood;
Drown’d puppies, stinking sprats, all drench’d in mud,
Dead cats, and turnip-tops, come tumbling down the flood.

dertig jaar voordat hij in een boek voor het eerst de uitdrukking 'raining cats and dog's', waar hij dus naar alle waarschijnlijkheid zichzelf citeerde.

Ook is er nog een verwijzing naar de mythologie, waar honden en katten als metgezellen van Odin volgens zeelui macht hadden over regen en wind. Hier is echter weinig bewijs voor.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik bedoelde uiteraard Kathlyn en na 'raining cats and dogs' is het woord 'gebruikte' weggevallen.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt ook als een logische verklaring +je