Waar komt mijn afkeer voor bepaalde woorden vandaan?

Er zijn een aantal woorden (en woordsvormen) die ik ten allen tijde probeer te voorkomen, en k vind het vervelend als anderen ze gebruiken. Hoe ontstaat zo'n afkerigheid?

Ik heb ooit geprobeerd om er achter te komen of er een bepaald verband tussen die woorden is. De enige overeenkomsten die ik heb kunnen vinden is dat er vaak een combinatie van p, b en l in zitten en dat ik het afgrijselijk vind om verkleinwoorden te gebruiken/te horen.

Toegevoegd na 9 uur:
Een aantal woorden die ik liever niet gebruik (soms zelfs moeilijk om te tiepen! Vreemd):
- pakket
- tablet
- tepel
- jokken
- natje en droogje
- room
- koek
- teer (als in menselijke eigenschap)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Als je die woorden luidop lees, kom ik tot de vaststelling dat er geen enkel melodieus woord bij is. De eerste drie zijn staccato woorden en de anderen liggen zwaar in de mond met de lange o en oe. (Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is aangeleerd, die afkeur is je ingeprent en je doet netjes nog steeds wat je opgedragen is...

Het is je aangeleerd... Is er enige WERKELIJKE reden waarom dat je het niet kan, of anders gezegd, zou je onder hypnose dat ook hebben?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je roept maar wat... Je roept maar wat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een afkeur die aangeleerd is? Right... Ik sluit me bij mlodewijk aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou wat mij betreft best aangeleerd kunnen zijn C4th, maar dat is geen antwoord op de vraag waar het vandaan komt, met andere woorden het raakt de oorzaak niet. Daar komt bij dat 'aangeleerd' suggereert dat iemand anders het haar aangeleerd heeft en dat is inderdaad bijzonder onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik, het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand een ander aanleerd dat een woord als publiek (zowel p als b als l) eng/afgrijkselijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je dan zo'n woord als peerbut? ehh,beerput?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik mis de L in jouw beerput
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die LLLLigt er al (onder)in,vandaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou graag willen weten welke woorden dat dan zijn?
Ik respecteer als je ze niet wil benoemen.
Ik denk dat sommige mensen, waaraan je een hekel hebt, die woorden vaak gebruiken en dat in jouw koppie die woorden zijn gekoppeld aan de emotie richting die persoon. Dat geldt vooral ook voor voorkeur m.b.t. namen. Ik vindt Peter een nare naam omdat ik een nare Peter ken en ik vindt Wim een saaie naam, omdat ik een saaie Wim ken enz.
Wat stelt dat tekeningetje overigens voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat tekeningetje begrijp ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde hetzelfde antwoord geven en vraag me ook af wat het tekeningetje betekent, dus +1
A)
Je kunt leren om te gaan met tegenstrijdigheid. Het woord 'bepaalde' bevat alle drie de letters die je noemt.

B)
Omdat je niet weet dat een onderschikkend voegwoord van causaliteit maar beperkt geldig is, en toch altijd gelijk wilt krijgen.

C)
Iets anders...

D)
Van alles iets...

Toegevoegd na 14 minuten:
Of gewoon: omdat het onrust geeft om te bepalen wat te kiezen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik me kan bedenken met de p/b/l, is dat je misschien stottert, of iemand in je naaste familie stottert en daarom moeite hebt met die letters. Die afkeer is er al van tevoren omdat je weet dat je moet stotteren.

Met verkleinwoorden kan ik me nog wel iets indenken, want die kunnen dingen zo denigrerend maken. Ik vind het persoonlijk altijd belachelijk als iemand het niet heeft over zijn vriend/man/partner, maar zegt: Mijn mannetje.
AARRGGHH, of je zegt over kinderen in de puberleeftijd: Hoe gaat het met je kindjes?
Dus dat soort verkleinwoorden, daar heb ik ook heel veel moeite mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
"Mijn collegaatje", ook zo'n verschrikkelijke. Ik stel me daar altijd een dommig kindvrouwtje bij voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat bedoel ik nou dus... Mooi trouwens, zo'n oude beppe. De oma van mijn man is 102 geworden, vorige week gestorven. Ze was gelukkig geestelijk nog helemaal bij.
Als psycholoog denk ik dat je een letsel hebt in een van je hersengebieden. Maar om zeker te zijn en te weten waar precies, zou ik je moeten scannen.