Is het nou 'die figuur' of 'dat figuur'?

Ik ben een boek aan het schrijven, met daarin een tot nu toe onbekend persoon. Ik schreef dan steeds dingen als: "Wie was dat figuur nou?" of "Weer zag ik dat figuur daar staan." Vervolgens heb ik het boek aan m'n oma laten lezen, en zij zei dat het 'die figuur' is. Wat is het nou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

I het figuur zelfst.naamw.
Uitspraak: [fiˈxyr]

vorm van een lichaam
Voorbeeld: `Die dikkerd heeft het figuur van een aardappelzak.`
Synoniem: gestalte
met je figuur geen raad weten (niet weten hoe je je moet gedragen)
een (gek) figuur slaan (jezelf belachelijk maken)

II de figuur zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: [fiˈxyr]

1) personage
Voorbeeld: `In de film spelen drie figuren een belangrijke rol.`

2) afbeelding van een persoon, dier of ding
Voorbeeld: `een verjaardagskaart met bewegende figuurtjes`

3) (schematische) afbeelding
Voorbeeld: `de driehoek van figuur twee is gelijkbenig`

Toegevoegd na 41 seconden:
In jouw geval is het dus het figuur, ofwel dat figuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je bron, maar in dit geval is het toch juist de figuur en die figuur? Het gaat toch om de betekenis personage, en niet om de betekenis vorm van het lichaam?

Andere antwoorden (1)

Zowel ‘de figuur’ als ‘het figuur’ is juist. Dit betekent ook dat zowel ‘die figuur’ als ‘dat figuur' juist zijn.