Is er een reden waarom we "tweede" schrijven en niet "twede"?

Ik wilde "tweede wereldoorlog" schrijven, maar schreef dat instinctmatig als "twede wereldoorlog", met één e dus, volgens de gebruikelijke regels. Ik zag dat dat onjuist gespeld was en verandere het in "tweede", maar dat zag er plotsing heel raar uit.

Volgens de gebruikelijke regels, schrijf je voor een enkele medeklinker, ook een enkele klinker. Waarom bij "tweede" niet? Bij "ene" schrijf je ook niet "eene".

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik zie nu dat deze vraag al eerder is gesteld, maar daar kwam maar 1 antwoord op, wat naar mijn zin niet volledig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag.
een geen eende, maar eerste
twee geen twede maar tweede
drie geen driede, maar derde
vier wel vierde
vijf wel vijfde, zesde, zevende maar geen achtde, maa achtste, negende tiende.
je zal hier maar wonen als buitenlander en dit moeten leren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en geen drietien en viertien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elf en twaalf zijn ook leuk ;-) En honderd, niet tientig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elf en twaalf stammen uit een tijd waarin we niet met het tientallig, maar twaalftallig stelsel werkten. En alle woorden die machten van tien beschrijven hebben een eigen naam, niet alleen honderd. Dat is ook nodig, anders zou je bij duizend al in de problemen komen, dat zou dan tientientig moeten heten. Een miljoen werd dan tientientientientientig. Wordt snel vervelend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD een tweede vraag gesteld door een antwoordgever en beantwoord door de vraagsteller!

Het beste antwoord

Omdat 'twee' hier een afgerond, niet deelbaar woord is.
Het zelfde zien we bijvoorbeeld bij meedelen, meegaand , meelijden, daarom, daaraan, tweetal, tweetaligheid of tweeledig. Die extra -e laten we alleen weg als die geen enkele functie heeft in het woord, en dat is hier dus niet het geval (al zijn 'twee' en 'mee' eigenlijk de enige twee stamwoorden die op dubbel ee eindigen.
Veel woorden die eindigen op ee in een of andere vorm, vervangen we vaak al door -ede (mededelen, medelijden).

Ik doe overigens precies het omgekeerde ; ik heb de neiging een dubbele e te laten staan war we hem vanwege de betekenis WEL weg mogen laten, bijvoorbeeld in meerendeel. ehh...merendeel. Omdat ik bij merendeel aan een stukje grote wateren denk, en niet aan een groter gedeelte. Waarom deze uitzondering (want dat is het eigenlijk) WEL goed is, is mij overigens een raadsel. Vermoedelijk doe ik het daarom (niet : darom) consequent verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, jij weet gelijk nog een hele rits van die woorden te verzinnen :) Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ja, het is een niet deelbaar woord, dat zal het zijn. Dat klinkt veel logischer dan "het is een rangtelwoord en daarom is het zo". Het is ook natuurlijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens is dat niet altijd zo geweest hoor ; in hele oude boeken (1700-1800) kom je nog regelmatig dingen tegen als 'tweden druk' . 'zewater' heb ik wel eens gezien - duurde effe voor ik doorhad dat dat zeewater was).
En schiet me ineens te binnen : thezakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, teksten als "tweden druk" heb ik ook wel gezien. Daarnaast schreef men in het niet zo verre verleden de "lange" klinkers gewoon met dubbele letters, zodat je het over "loopen" had. De spelling wisselt nogal eens met niet altijd even logische redenen.

Andere antwoorden (3)

Ik vroeg mij zoiets laatst ook af en kwam tot de conclusie dat het het voorbeeld wat ik erbij ter vergelijking wilde voorleggen was steeds een ander soort als een rangtelwoord. Althans dat beredeneerde ik en nam er genoegen mee;-)

Tweede is een rangtelwoord, ieder voorbeeld wat je erbij haalt om te verduidelijken is GEEN rangtelwoord. De wet van de taal zegt dus: Normaal is het zo: heel,hele maar bij het rangtelwoord twee wordt het tweede.

De welbekende uitzondering welke de regel bevestigdT.
;-)

Met dank aan Onbekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met twee wordt de naam van het teken 2 aangegeven. Voor 2 kun je dus geen twe zeggen.
Als je het kind aan wilt geven wat volgt op het eerste kind gebruik je dus het rangtelwoord het TWEEDE kind.
In het nederlands worden rangtelwoorden in het algemeen gemaakt door de letters "de" toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de antwoorden onzin zijn. Twe spreek je uit als twu, en daarom zou je twede moeten uitspreken als twudu.

Nederlands is een rare taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere antwoorden bevatten meer zin dan het jouwe denk ik. Als je jouw logica volgt, moet je bijvoorbeeld het woord "rede" ook uitspreken als "rudu". Nee, zo werkt het helaas niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je spreekt te wel uit als tu.
Verder geeft jouw voorbeeld weer aan, dat Nederlands een rare on-leerbare taal is.
Rede is ten onrechte veranderd, het had reede moeten blijven. In ieder geval is duidelijk dat wij er allemaal anders over denken. B.t.w.: lees de antwoorden even door, en dan kan niets anders zeggen dan dat er geen antwoord bij zit (ook het mijne niet). De Nederlandse Taal is gewoon onlogisch en inconsistent, dus is er geen entwoord te geven op de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo onleerbaar is Nederlands anders niet. In Franstalig België gaan momenteel stemmen op om kinderen eerst Nederlands te leren lezen en daarna met de in het Nederlands opgedane ervaring pas Frans. Omdat de Nederlandse spelling nog altijd een stuk logischer is dan die van andere talen (de spelling van het Frans wordt niet zo snel veranderd, die van het Nederlands regelmatig). Waarom is volgens jou "rede" niet juist? Het is toch 1 woord? Dan hadden we in die zin alle "lange" klinkers nog steeds dubbel moeten schrijven. "Rede" komt niet van "ree" en het toevoegsel "de". Uiteraard lees ik de antwoorden door, en alle reacties. Zoveel mag je van een vraagsteller wel verwachten. En tot dusver vind ik Marleens antwoord heel goed.