Betekent 'reserve' bij een veiling dat het niet verkocht wordt onder een bepaald bedrag, en hoe heet dit in het Nederlands dan?

Ik kijk wel eens naar Flog It op de BBC waar mensen hun zolderspullen aanbieden op een veiling. Ik kan het niet altijd even snel volgen, maar er staat dan vaak in de titelbalk "Reserve 80,00 (pounds)". Mijn vermoeden is dus dat het item dan niet verkocht wordt wanneer er niet hoger wordt geboden dan dat. Als dit zo is, hoe heet zoiets dan bij een Nederlandse veiling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je ook spreken van een minimum bod, of een minimum prijs, maar het zal je niet verbazen dat als we uitverkoop sale noemen, ook Nederlandse veilingen het over reserve en no-reserve hebben.

Je interpretatie is goed. Bij reserve geldt een minimum opbrengst en als de biedingen daaronder blijven, dan wordt er niet verkocht. Bij no-reserve gaan de spullen gegarandeerd weg, tegen welke prijs dan ook. Leuk voor kopers, en veilinghuizen adverteren gretig met no-reserve.

Het heeft voor de verkoper voor- en nadelen. Als je je postzegelverzameling veilt, en je denkt dat 'ie 5000 Euro waard is, kan ie bij no-reserve voor een tientje weggaan. Maar als je kiest voor reserve, en het bedrag wordt nèt niet gehaald, dan blijf je met je postzegels zitten, en je moet wel de veilingkosten betalen. Wat is wijsheid? ;-)