Is het "Deze kritiek wordt verworpen door de staatssecretaris." Of "Die kritiek wordt verworpen door de staatssecretaris. " ?

Ik was in discussie met iemand en we kwamen op het volgende punt; is het deze of die kritiek. Mijn gevoel zegt die, want deze geeft iets aan in de nabijheid en dat is niet het geval hier. Maar de persoon was er heel zeker van dat het "deze kritiek" is, want elke regel heeft z'n uitzonderingen, volgens haar.

Nou kan ik mijn mening niet onderbouwen (en zij net zo min), maar ik weet eigenlijk ook niet of het wel klopt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Het mag allebei; die of deze.
Deze heeft meer betrekking op iets wat je aan kan raken, dus dichtbij is. Naar die moet je meestal wijzen.
Stel dat je 2 jongens hebt staan, je legt je hand op de schouder van één en zegt; "Deze jongen is slimmer dan die".' Deze' heeft voor het gevoel een meer directe betrekking op het onderwerp.

Als je het strikt neemt volgens de grammaticaregels zou het 'die' moeten zijn omdat het een betrekkelijk voornaamwoord is.

Betrekkelijke vnw. zijn; die, dat, wie, wat.
Ze wijzen terug of hebben betrekking op een woord dat eerder genoemd werd (het antecedent)
bijv; de jongen die daar loopt (de jongen=het antecedent)
het meisje dat daar zit (het meisje = het antecedent.

'Deze' is echter een aanwijzend voornaamwoord.
Aanw. vnmw zijn; deze, die dit, dat,zo'n, zulke.
Ze wijzen iets aan; 'dit huis is groter dan dat huis', 'deze jongen is slimmer dan die jongen'.
Naar 'kritiek' kan je niet wijzen met je vinger, het heeft in de zin die jij aangeeft duidelijk de functie als betrekkelijk voornaamwoord. Het zou dus eigenlijk alleen die mogen zijn volgens de oude regels.

Tegenwoordig is daar veel van afgestapt en in de spreektaal ontwikkelt de taak zich eigenmachtig tot wat algeheel geaccepteerd wordt en hierdoor verandert de taal dan ook. Tegenwoordig mag dus ook deze in de functie van betrekkelijk vnmw. gebruikt worden.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeer zeker geen betrekkelijk voornaamwoord.
amc
12 jaar geleden
Dat heb ik ook aangegeven!!!!!( 'deze is een aanwijzend voornaamwoord") Daarom is 'deze' eigenlijk fout bij een betrekkelijk voornaamwoord als iets als 'kritiek'.
Het wordt dus eigenlijk foutief gebruikt en moet dan ook 'die' zijn.

Andere antwoorden (3)

het kan allebei; zowel deze als die is in dit geal correct Nederlands.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderbouwing daarvoor?
Cryofiel
12 jaar geleden
Net als "deze man" en "die man", of "deze vrouw" en "die vrouw". En dat is weer hetzelfde als "dit kind" en "dat kind". Het wordt pas fout als je spreekt over "dit man" of "dat man", over "dit vrouw" of "dat vrouw", of over "deze kind" of "die kind".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze man zeg je als hij naast je staat, die man zeg je als hij verder van je afstaat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoewel je ook figuurlijk afstand kunt nemen: "Agent, die enge man is mij aan het stalken!", waarbij de stalker direct naast je staat.
Kritiek is mannelijk hetgeen wil zeggen dat je kunt spreken van deze of die kritiek en niet van dit of dat kritiek.
Het kan dus allebei.

Toegevoegd na 7 minuten:
In dit geval kun je niet spreken over nabijheid, maar over de pas of al langer geleden gegeven kritiek. Als jij met iemand in gesprek bent en er wordt kritiek gegeven op de manier waarop jij je gedraagt (is maar een voorbeeld) spreek je van deze kritiek. Als de kritiek langer geleden is gespuid spreek je eerder van die kritiek.
Dit is een gevoelskwestie. Je moet het kunnen aanvoelen wanneer je deze of die gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze is inderdaad voor dingen die dichtbij zijn en die voor verderweg.
Ik zou zeggen dat je deze gebruikt als de kritiek net, in jouw nabijheid is geleverd en die als het door iemand een andere keer is gezegd.