Wat is het verschil tussen vingerspellen en het Lorm-schrift, twee communicatievormen van doven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Het Lorm-alfabet lijkt een beetje op braille en wordt dan ook met name door doofblinden gebruikt, die blind geboren en later slechthorend/doof geworden zijn. Deze mensen hebben geen ervaring met gebaren en vingerspellen, maar juist wel veel ervaring met Nederlands en braille.

Het Lorm-alfabet heeft twee voordelen. Ten eerste maakt het niet uit op welke hand van de doofblinde het wordt getikt, dus je kunt de dichtsbijzijnde hand nemen. Ten tweede is het internationaal, in tegenstelling tot het vingerspellen-in-de-hand.
Een nadeel van het Lorm-alfabet is dat het is Nederland nooit echt is aangeslagen. Het wordt maar door weinig mensen in Nederland gebruikt.
http://www.xs4all.nl/~hverdonk/lorm.html

Het vingerspellen-in-de-hand is direct afgeleid van het gewone handalfabet voor doven. Iemand die het Nederlands handalfabet kent, kan dus ook vingerspellen-in-de-hand. Daarom wordt dit alfabet vooral gebruikt door mensen die doof geboren zijn en later slechtziend/blind zijn geworden.
Bij het vingerspellen-in-de-hand drukt de 'spreker' de letter in de handpalm van de doofblinde. De regel is dat men met rechts spelt in de rechterhand van de doofblinde. In het begin gaat het spellen erg langzaam, maar een geoefend iemand kan de letters sneller voelen dan het oog kan volgen.
http://www.xs4all.nl/~hverdonk/vingerspellen.html

Kijk voor plaatjes en uitleg op de toegevoegde links.