Wiki:

In het midden van de 19e eeuw ontstaat hieruit een leer die drie niveauverschillen onderscheidt: de concrete gevechtshandelingen zijn het tactische niveau; het directe manoeuvreren met eenheden noemt men nu het operationele niveau; de fundamentele beslissingen die de hele campagne betreffen, vormen het strategische niveau. Deze indeling is in de krijgskunde nog steeds gebruikelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tactiek

Tactiek is dus het trucje, de stragie de reeks aan trucjes die uivoert.

Een ander verschil is dat strategy een Engels woord is en tactiek Nederlands.

Toegevoegd na 37 seconden:
die je uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Strategie is een plan en tactiek is hoe je iets kan bereiken
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje vaag nog, met een plan kun je ook iets bereiken.
naamlooss
12 jaar geleden
Klopt, je tactiek zet je vast in een plan dat heet strategie.
Tacktiek = hoe je iets gaat doen.
Strategie = hoe je de tacktiek toepast en uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strategie is de doelstelling en de algemene aanpak om dat doel te bereiken.
Taktiek is de manier waarop je die aanpak uitwerkt in handelingen. Een taktiek kan bijvoorbeeld zijn dat je een tegenstander een bepaalde kant op stuurt die jou goed uitkomt, voor de gek houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De strategie is het opsporen van de zwaktes van de tegenstander, zoals het afsnijden van de bevoorrading, de tactiek is het slim gebruiken van de middelen om dat te bereiken zoals onderzeeërs in WOI. Nu zou je een land op een soortgelijke manier kunnen treffen door het digitaal te treffen.