Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar komt het woorddeel 'schoon'vandaan in woorden als schoonfamilie, schoonzoon etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In mijn Van Dale etymologisch woordenboek staat dat het al in 1555 gebruikt werd in de vorm van scoon, en dat het inderdaad, zoals hierboven al wordt aangegeven, afkomstig is uit het Frans, beau-frere en belle-soeur.
Maar waar dat dan weer vandaan komt, staat er niet bij, misschien is dat helemaal niet bekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Schoon is een verbastering van 'schíjn' ;-)

ik heb het altijd over mijn schijnfamilie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus "schone schijn"?
Het is een vertaling uit het Frans van beau-frère

Toegevoegd na 7 uur:
beau betekent niet schoon in de betekenis van rein en zuiver maar van schoon(heid), mooi.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit het Frans, zie ook Etymologisch woordenboek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en hoe kwamen die eraan? Waarom beau?
Het doet mij denken aan het woord 'ofschoon'. In de betekenis van 'hoewel' ofwel 'met enig voorbehoud'.
Dus: het is wel familie, máár met een maar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien mensen die je vaak nog niet kent, dus eigenlijk met een schone lei uit jouw ogen? ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord schoon wordt hier toegepast in de gedachte aan deugdelijkheid, met het oog op hun maatschappelijke stand of zedelijke waarde: degelijk, fatsoenlijk, net.
Vroeger werd ook wel het bijvoeglijk naamwoord behuwd gebruikt, in de betekenis van aangehuwd.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding