want is nevenschikkend en omdat onderschikkend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat ligt er aan in welke context je ze gebruikt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er is geen verschil, behalve in klank en zo
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
want kan nooit aan het begin van een zin staan, en omdat wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
want vw woord om een reden aan te geven: ik blijf thuis ~ het regent

 om·dat vw met als reden dat; daar: ik blijf thuis ~ mijn moeder ziek is

vrij weinig dus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Want gebruik je bij een motivatie, omdat bij een reden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Want kan zowel oorzaak als reden aangeven; omdat kan nooit een oorzaak aangeven (alleen maar een reden). Doordat kan allemaal een oorzaak aangeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie bron. Dat zijn echt geen omdatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat vw met als reden dat; daar: ik blijf thuis ~ mijn moeder ziek is

want vw woord om een reden aan te geven: ik blijf thuis ~ het regent

M.a.w. zit er eigenlijk geen verschil in behalve dat het anders geschreven wordt. Net als Pc en Computer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een OMDAT kan je weinig in de winter.