Hoe heet deze manier van beinvloeden/overtuigen?

Volgens mij heeft deze manier van beinvloeden/overtuigen een naam.

Je zegt iets en vertelt daarbij dat je "dom"/"stom" bent als je dat niet gelooft.

Voorbeeld: Het is echt super stom om te geloven dat een ijzeren boot blijft drijven.

De bedoeling is dan dat je de stelling aanneemt omdat je niet "super stom" bent.

Hoe heet deze manier van spreken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (6)

Manipuleren volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, manipuleren is het wel, maar dat is te algemeen. Er zijn vele vormen van manipuleren. Ik denk dat de vraagsteller naar iets specifiekers op zoek is.
Indoctrinatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt hier gebruikgemaakt van emotionele argumentatie. De argumentatie heeft effect op de gevoelens en de emotie van de toehoorder. In dit geval is het een fout argument.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar ik begrijp dat je echt op zoek bent naar een specifiekere term. Daar kan ik je helaas niet aan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
JA, dit vind ik een goede!!!
Suggestief?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het ' geestelijke manipulatie' noemen.

Dit is zoveel als het toepassen van kunstgrepen, meestal om iemand te bedriegen of het ongemerkt beïnvloeden.
Het trieste is dat als jij in zo'n situatie bent gekomen, je dat niet in de gaten hebt. Je gaat niet af op je 'antenne'
of gevoel van ongemak. Die ander weet het immers beter.
amc
12 jaar geleden
Emotionele chantage,

Als jij dat en dat niet doet/zegt/gelooft, dan ben je niet meer 'cool'.

http://www.google.nl/search?q=emotionele+chantage
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/52980-emotionele-chantage.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dit lijkt me totnogtoe het beste antwoord!