Bij het vermaken van mijn broek werd een POMPBON gemaakt. Dit schijnt afkomstig te zijn van een Frans woord. Welk woord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.4K

Het beste antwoord

Is afkomstig van het Franse zelfstandig naamwoord pompe, dat volgens de Petit Robert oa betekent: travail de retouche, chez un tailleur. Oftewel: het werk gedaan ter verbetering/wijziging, bij een kleermaker.

Toegevoegd na 2 dagen:
Over de herkomst van "pompe" kun je veel leuks vinden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/pompeus. Je voelt dan direct aan welk soort verbetering oorspronkelijk werd bedoeld, nl vooral een verbetering van het uiterlijk (in dit geval) van de kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar had ik nooit eerder van gehoord. Maar in het Groot Woordenboek Nederlands van Van Dale staat dat pomp (1) betekent: verandering aan confectiewerk om het goed passend te maken. Dat moet dan wel afkomstig zijn van het Franse 'pompe': klederpronk, opschik. Hetzelfde woord dus als wat praal betekent. Een kleermaker kan dus fabriekskleding zodanig aanpassen dat het een pronkpak wordt.
Amadea