Wanneer gebruik je beide en wanneer gebruik je beiden?

Het verschil is mij nooit echt duidelijk geworden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.1K

Het beste antwoord

Dit is ook niet altijd duidelijk, want is sommige gevallen kan het allebei goed zijn.

Bijv.: Een man en zijn hond wandelden voorbij het instortende pand. Beide(n) werden door de brokstukken verpletterd.
In dit geval is zowel beide als beiden mogelijk. Een goed alternatief is ook: Ze werden allebei door de brokstukken verpletterd. Beide is formeler dan allebei.

De regels:
Onbepaalde telwoorden als alle, beide, vele, weinige krijgen in het meervoud een -n als ze verwijzen naar personen en zelfstandig gebruikt worden. Met zelfstandig gebruik van beide (enz.) wordt bedoeld dat het niet kan worden aangevuld met een zelfstandig naamwoord uit de directe context (dezelfde zin of de zin die onmiddellijk voorafgaat). Dat is bijvoorbeeld het geval in:

De mannen werden beiden verpletterd.

Weliswaar komt er in deze zin een zelfstandig naamwoord voor waarop beiden betrekking heeft (mannen), maar dat kan niet worden aangevuld: De mannen werden beide mannen verpletterd is uitgesloten.

Als het zelfstandig gebruikte onbepaald telwoord deels naar een persoon en deels naar een zaak verwijst, zijn er twee mogelijkheden. Volgens de ANS (=Algemene Nederlandse Spraakkunst) blijft in dat geval de -n weg, bijvoorbeeld in: (Paard en ruiter kwamen ten val.) Beide bleven roerloos liggen. Ook volgens de Schrijfwijzer blijft de -n hier bij voorkeur achterwege. Het Handboek Verzorgd Nederlands adviseert echter om in zulke gevallen wel een -n te schrijven, bijvoorbeeld in: Gisteren raakten een auto en de bestuurder ervan beiden te water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compleet, vergelijkend en verduidelijkend!

Andere antwoorden (6)

Beide voor voorwerpen.

Beiden voor personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Klopt! Wou ik ook gaan zeggen. (misschien in meer woorden) ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O wacht eens even.... Toch niet! ><
Zoals bij alle woorden met een n in die constructie gebruik je de N bij personen / mensen en geen n bij voorwerpen of dieren.
'Wij waren weer eens de laatsten op het feest"
"Die boeken zijn de laatste die je meeneemt deze week"
of
"We willen de oudsten onder u vragen op de voorste rij te gaan zitten".
"Zij heeft zeventien katten, die twee witte zijn de oudste".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het woord waar je het over hebt in de zin staat gebruik je beide: Die jongens zijn klein, ze zijn beide te vroeg geboren, als het woord er niet in staat beiden: Beiden zijn zo klein omdat ze te vroeg geboren zijn.
(beiden gebruik je niet bij dieren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als beide vóór een zelfstandig naamwoord staat komt er nooit een -n achter:
Beide jongens hebben straf gekregen
Het heeft op beide dagen geregend.

Als beide zelfstandig wordt gebruikt geldt dat er een -n achter komt als je naar personen verwijst, en geen -n als je naar voorwerpen verwijst.
Beide zijn in de uitverkoop (voorwerpen)
Beiden hebben straf gekregen (personen)

Gaat het echter om zowel voorwerpen als personen waar je naar verwijst dan is de voorkeur dat de -n wegblijft. Het is echter niet verkeerd om deze wel te gebruiken. (dan mag het dus eigenlijk alletwee)
Het paard en zijn ruiter kwamen ten val. Beide zijn ongedeerd. (of: Beiden zijn ongedeerd)

Overigens is beide(n) tamelijk ouderwets. Om verwarring te voorkomen kun je ook allebei gebruiken.
Ze zijn allebei in de uitverkoop
Ze hebben allebei straf gekregen.
Allebei zijn ze ongedeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide gebruik je als je er achter zet waarover/over wie het gaat. Bij beiden niet. Bijvoorbeeld:

Hij is blind aan BEIDE ogen.

(welk oog?)

BEIDEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze stonden beiden met beide benen op de grond.