Een lobbyist is iemand die een bepaald belang onder de aandacht poogt te brengen van beslissingnemers in organisaties of overheidsorganen, in de hoop hiermee de uitkomst van een beslissingsproces in hun voordeel te kunnen beïnvloeden. Vaak doet een lobbyist dit als professie in opdracht van een organisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Wat is lobbyen ?

Over lobbyisten wordt vaak in negatieve termen gesproken. De Haagse lobby wordt af en toe zelfs als een bedreiging voor onze democratie beschouwd. Maar wat is lobbyen eigenlijk en doet een lobbyist ?

Lobbyen is het informeel proberen formele gezagsdragers te beïnvloeden. Dit wil nog niet zeggen dat een lobbyist altijd in achterkamertjes bezig is. Een moderne belangenbehartiger zet een scala aan middelen in en bekijkt per keer wat het meest efficiënt is.
Het doel van lobbyen is het legitiem behartigen van (politieke) belangen. Dit kan via verschillende wegen verlopen: informeel, formeel, via veel publiciteit, of juist op de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lobbyen
Beïnvloeden
Pogen de besluitvorming te beinvloeden.
Lobbyen is het systematische, strategische en georganiseerde streven om één of meer actoren van (politieke) besluitvorming te beïnvloeden.

Een lobbyist is iemand die probeert met allerlei middelen de besluitvorming te beinvloeden. Daarbij enige druk uit te oefenen, of er iets voor in de plaats te beloven.

Wordt vaak in de politiek gebruikt:
Druk uitoefenen op de (politieke) besluitvorming, allerlei mensen benaderen om maar ergens voor of juist tegen te stemmen.

Voor het lobbyen maken bedrijven en andere belangengroepen soms gebruik van de diensten van professionele lobbyisten.
Die mensen krijgen goed betaald om anderen te beinvloeden en dat is vooral daar waar grote belangen, en/of veel geld op het spel staan.