Is het niet kunnen spellen een symptoom van dyslexie?

Ik weet dat je moeite hebt met spellen in de zijn van schrijven wanneer je dyslectisch bent. Maar is het niet kunnen spellen van een simpel "woord" als AC-DC (van de popgroep) ook een symptoom van dyslexie?

Ik doel op dit geluidsfragment:
http://www.youtube.com/watch?v=jTCyLjtyavw

Ik dacht altijd dat ze hier gewoon een heel simpele ziel aan de lijn hadden; pas later bedacht ik me dat dit ook een symptoom van dyslexie zou kunnen zijn. Is dat zo?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Ja dat is een symptoom inderdaad. Een dyslect heeft al moeite met het woord KAT. Stel je zou het letter voor letter spellen, dan nog heeft hij daar moeite mee. De klanken zeggen hem namelijk niks.

Wanneer mijn dochter niet uit een moeilijk woord kan komen. B.v. calamiteit, dan kan ik dat wel letter voor letter spellen, maar dat helpt niet. Ik schrijft het voor haar op en als ze het eenmaal ziet dan weet ze het vaak voor de volgende keer wel, puur vanwege het fotografisch geheugen die ze heeft ontwikkeld.

Maar dyslecten vertonen soms ook totaal andere symptomen die niet direct aan taal gerelateerd is. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een heel slecht oriëntatievermogen hebben. Je moet ze ook niet de weg wijzen, want daar snappen ze helemaal niets van.

Er is eigenlijk nog helemaal niet veel bekend over dyslexie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel heel zielig die man in dat fragment, ik voel hoeveel moeite hij daarmee heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat dit een onderdeel 'van' de dyslexie is. Je kunt niet zeggen dat alleen dit al tot dyslexie kan behoren. Dyslexie is woordblind.

Bij mij is als jong kind dyslexie geconstateerd. Ik moet inmiddels bekennen dat ik vrijwel geen last meer heb van de dyslexie. Door vele hulp van instanties en het onderwijs heb ik tal van verschillende ezels bruggetjes en het voor 90% onder de knie. Behalve in situaties die erg stressvol zijn (zoals toentertijd mijn tentamens) heb ik weer veel moeite met het lezen- begrijpen en schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien je een woord totaal anders ziet als het werkelijke woord, is het ook onmogelijk het te spellen.
Je zal dan een totaal verkeerd woord moeten spellen, voor het woord wat er staat.
Ze lezen b.v. sinpels zil , ga dat maar eens spellen als er simpele ziel, bedoelt wordt.
Het niet kunnen spellen, kan dus heel goed een symptoom
zijn van dyslexie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan. Er zijn meerdere vormen van dyslexie en het kan zich op meerdere manieren uiten. Een studiegenoot had zo de grootst mogelijke moeite om links en rechts uit elkaar te houden bijvoorbeeld. Dat kwam ook door zijn dyslexie. De lengte van het woord doet er nog niet eens zoveel toe. Het gaat om het woordbeeld dat verkeerd wordt 'vertaald'. Ik maak zelf ook nog de meest vreemde taalfouten. Ook in spreektaal. Als ik niet iedere zin 2 keer repeteer in gedachten kan ik de meest vreemde zinnen vormen (bijkomend voordeel is wel dat ik zelden 'uh' zeg).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, dat is een symptoom van dom zijn.