Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke steden in Nederland hebben twee (min of meer) officiële namen?

Geen carnavalsnamen dus!
Den Haag - 's Gravenhage
Den Bosch - 's Hertogenbosch
zijn al bekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag !
De antwoorden zijn razend populair bij de minners. (hebben die ook wat)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Woerkum - Woudrichem.
Roelofarendsveen (grapje); Hendrik Ido Ambacht (grapje).
Verder barst het in Friesland van voorbeelden. Er zijn Friese gemeenten die het tweetalig doen, andere Friese gemeenten doen het alleen op zijn Nederlands en weer andere Friese gemeenten doen het alleen in het Fries waar het vroeger tweetalig was. Als je je beperkt tot de Friese elf steden, dan is bijna elke Friese stad twee- of meernamig. Fries en Nederlands, maar soms ook stadsfries. Ljouwert - Luwarden - Leeuwarden; Snits - Sneek; Drylts -IJlst; Sleat - Sloten; Starum - Staveren - Stavoren; Hylpen en/of Hynljippen - Hindeloopen; Warkum - Workum; Boalsert - Bolsward; Harns - Harlingen; Frentsjer - Franeker; volgens mij heeft Dokkum geen 2 namen, maar ik weet het niet zeker. Ik weet niet of ik alles goed geschreven heb.
Nu iets aardigs over een dorp in Friesland. Bij de afsluitdijk ligt een dorpje dat Zurich heet. Volgens mij valt dat onder de gemeente Wûnseradiel - Wonseradeel. Die gemeente wil volgens mij de plaatsen alleen Friestalig hebben. Dan zou betekenen, dat Zurich zoiets als Surch zou moeten worden. Dat vinden veel bewoners van die plaats niet leuk, want ze vinden het leuk als hun plaats wordt vergeleken met de Zwitserse stad Zürich.
En wat zeg je van Reduzum? Dat is toch een misvorming van de naam Roorda in Roordahuizum. Maak daar dan Roordahuzum van of zo.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Verder prima antwoord, maar ik begrijp de grapjes niet. Nou is een grap die uitgelegd moet worden niet leuk meer, maar ik ben toch wel benieuwd...

Andere antwoorden (10)

Gorkum - Gorinchem

Toegevoegd na 3 minuten:
En natuurlijk de Friese steden.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Dordrecht - Dordt

Toegevoegd na 1 uur:
Voor mijn minnaars, ik dacht aan "de Dordtse Leerregels", de Synode van Dordrecht of Synode van Dordt. Zie wiki-bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Den Helder - 's Hertogenhelder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Lol+
Amsterdam - Mokum
Haarlem - Spaarnestad
Zie ook de link:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Den Berg = Geertruidenberg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thorn - Witte stad.
Tilburg- Textielstad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindhoven - lichtstad. Maar daar is niets officieels aan, zelfs niet min of meer.
Veenendaal = 't Veen.
Renswoude = Renswoe.
Scherpenzeel = Scharpedorp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sint Willebrord (Brabants: 't 'eike) is een kerkdorp in de gemeente Rucphen in de provincie Noord-Brabant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijk bij Duurstede - Dorestad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Heerenberg - Sjarrenberge
Meppel - Möppelt
Assen - Hassen
Hoogeveen - 't Oveine
Rotterdam - Rotjeknor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding