In het Duits is de 4e naamval het lijdend voorwerp, heeft de 3e naamval ook zoiets?

meewerkend voorwerp of zoiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Het beste antwoord

De vier Duitse naamvallen zijn :

1e- Nominativ
2e-Genitiv
3e-Dativ
4e-Akkusativ

De eerste naamval is gewoon het neutrale onderwerp-lidwoord, de tweede is bezittelijk, de derde meewerkend en de vierde lijdend.
Je zou de derde naamval inderdaad met meewerkend voorwerp kunnen vergelijken en de vierde met lijdend, alleen zijn het geen voorwerpen maar lidwoorden.

Je gebruikt ze inderdaad in de gevallen waarin we in het Nederlands van meewerkend voorwerp of lijdend voorwerp spreken ; dan komen resp de Dativ en de Akkusativ ervoor als lidwoord.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Laat "Of zoiets" maar zitten.
Derde naamval is meewerkend voorwerp.

http://nl.wiktionary.org/wiki/WikiWoordenboek:Duitse_naamvallen

Toegevoegd na 23 seconden:
Eerste naamval (onderwerp)
der m, die v, das o, die mv

Tweede naamval (bijvoeglijke bepaling)
des m, der v, des o, der mv

Derde naamval (meewerkend voorwerp)
dem m, der v, dem o, den mv

Vierde naamval (lijdend voorwerp)
den m, die v, das o, die mv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 3e naamval is het meewerkend voorwerp. Ook gebruik je de 3e naamval na bepaalde voorzetsels.