Wat is in het Engels het verschil tussen preconception en prejudice?

Ik weet dat het beide 'vooroordeel' betekent, maar ik vond het in een artikel getiteld: From preconception to prejudice. Blijkbaar is er toch verschil. Welk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Een preconception is een ver-/vooronderstelling. Dus een aanname, zoals je aanneemt dat het koud zal zijn als je in december je bed uit stapt. Je kunt het zien als een concept (let op het deel 'conception') dat je bij voorbaat als waar aanneemt. Hier zit op zich nog geen oordeel aan verbonden.

Een prejudice is een vooroordeel. Let op het deel 'judice', dat verwant is aan 'to judge' (oordelen). Als je een prejudice hebt, neem je niet alleen iets bij voorbaat aan als waar, je (be-/ver-)oordeelt ook mensen op basis van die aanname.

Om een illustratie te geven van het verschil: je kunt de veronderstelling hebben dat de mensheid is verdeeld in rassen (bijvoorbeeld blank, zwart en geel) en dat bepaalde rassen bepaalde kenmerken hebben. Dat is een preconception.

Vervolgens kun je ook ieder individu dat volgens jou tot het zwarte ras behoort beoordelen naar die aanname, bijvoorbeeld automatisch zien en behandelen, dus beoordelen als crimineel, vanwege je preconceptie dat zwarten van nature niet in staat zijn zich aan wetten te houden. Dat is een prejudice.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een preconception is gewoon een vooroordeel. Een prejudice is een negatief vooroordeel, dus het best kan je het zo vertalen: een vroegtijdige VERoordeling. Het komt van het woord judge, wat rechter is, die veroordeelt. Dat prejudice een negatief vooroordeel is wordt hier bevestigd: http://translate.google.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor ingenomen tot bevooroordeeld

Met andere woorden bij de ene heb je op basis van je idee al een beslissing genomen over wat je ergens an vind!!! Anders dus dan bevooroordeeld wat dan is je mening gevormd door een vooraf bepaalde algemene mening zonder aanziens des persoons
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een preconception is een voorstelling, een idee, een beeld dat je van iets hebt voordat je het goed en wel kent.
Een prejudice is een vooroordeel, een negatief beeld dat je hebt ervaren en vervolgens generaliseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een restaurant binnenkomt en het ziet er niet al te glamourous uit (zoals Win Kee op de Zeedijk in Amsterdam), dan is het een prejudice, als je dan denkt dat je daar niet lekker zult kunnen eten of dat de keuken wel vies zal zijn.

Als je ergens in een restaurant hebt gegeten en je gaat betalen, dan is het verstandig een preconception van het te betalen bedrag te hebben.