Waarom gebruiken wij Nederlanders het woordje ''er'' zo vaak zonder toepassing?

Meestal verwijst het naar een plaats maar vaak zo overbodig. Bv: ''Er is er een jarig, hoera''

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hé, dat bordje met die koe heb ik ook. Uit Ijmuiden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee, zag het plaatje een x langskomen en vond um te goed im niet te jatten;)

Het beste antwoord

Het woordje "er" is echt een lastig woordje, als je het mij vraagt. Het is volgens mij niet te vertalen naar aan andere taal, typisch een Nederlands woordje. (Behalve als je er als 'daar' vertaald natuurlijk)
Zie hier het artikel "Het gebruik van het woord 'er' in het Nederlands", misschien interessant om te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx! het zal ook een van de redenen zijn dat nederlands als vreemde taal lastig is om te leren.

Andere antwoorden (2)

in je voorbeeld betekent "er": "daar" is er een jarig en je kunt die persoon aanwijzen. Ik kan geen voorbeeld bedenken wanneer "er" niet "daar" betekent, dus naar mijn mening gebruiken we het niet zonder toepassing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in dit voorbeeld word het 2 keer genoemd. daar is daar een jarig? ik zing dan ook altijd heel luid ''er is iemand jarig'';)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk is in dit liedje gezocht naar een tussenwoord om de melodie te houden, daar is daar klinkt inderdaad en ik vind jouw oplossing heel leuk ;-)
Er is meestal kort voor hier of daar in de zin van een plaatsbepaling, maar volgens mij kan het ook een tijdsbepaling zijn; 'er is er een jarig' kan dan zowel hier als nu betekenen.
En ja; 'Een is jarig' klinkt gewoon niet Nederlands.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wel in:
Er zijn tien jongetjes; een is jarig.
maar dan heb je weer 'er' ;)