Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bestaan er synoniemen ?

Ik heb hierover nog geen goed antwoord gezien. Of ik ben het vergeten. Is het een stomme vraag ?
Google helpt mij niet. Heel vaak als ik Google, zie ik een andere vraag of zin staan! Het heeft net een andere betekenis, begrijp ik niet. Want de definitie is toch 2 woorden met 1 betekenis ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3.1K
Inekez1
6 jaar geleden
"Want de definitie is toch 2 woorden met 1 betekenis ?"
Dat klopt, maar tegelijk zijn er ook woorden die zelf meerdere betekenissen hebben. Bijvoorbeeld het woord 'weer'. Dat heeft als synoniem bijvoorbeeld 'opnieuw' of 'nogmaals'. Maar in de zin 'Het wordt morgen slecht weer' kun je dat synoniem niet gebruiken omdat 'weer' hier een andere betekenis heeft. Je zult altijd naar de betekenis en context van het woord moeten kijken om te bepalen of (en welk) synoniem je kunt gebruiken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je kan bijvoorbeeld synononiemen gebruiken om iets verzachtender te zeggen. Zodat je mensen minder snel kan kwetsen. Ook kan je niet in elke zin dat ene woord gebruiken.

Mvg,
Henk-Jan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een voorbeeld?: Het is waar. Het is een feit.
Synoniemen ontstaan niet op hetzelfde moment en dezelfde plaats, want dan zouden ze inderdaad geen zin hebben. Vaak zijn synoniemen twee woorden die van oorsprong een verschillende betekenis hadden of uit uit verschillende talen afkomstig zijn, en door de tijd naar naar elkaar toegegroeid zijn tot ze (vrijwel) hetzelfde betekenen. Voorbeeld: toilet en WC zijn synoniemen, maar hebben beide een heel andere onstaansgeschiedenis. Ze zijn op enig moment beide in de Nederlandse taal ingeburgerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Woorden zijn vrijwel nooit 100% synoniem.
Voor de plek waar je woont heb je bijvoorbeeld huis, woning, onderdak, woongelegenheid, woonruimte.
De betekenis van deze woorden zit dicht bij elkaar, maar 'woning' is een net wat chiquer woord dan 'huis'. 'Onderdak' is een (meestal simpele) plek waar je (tijdelijk) kunt wonen.
Ik bedoel niet dat het gebouw dat woning genoemd wordt chiquer is dan als het 'huis' genoemd wordt, maar dat het woord zelf wat chiquer is. Makelaars gebruiken eerder 'woning' dan 'huis'.
Ander voorbeeld: Sommige mensen gebruiken vaker 'WC', anderen vaker 'toilet', het Franse woord klinkt hier wat chiquer.
Veel synoniemen zijn niet in dezelfde tijd ontstaan en kunnen ook uit verschillende talen afkomstig zijn of uit verschillende groepen of klassen in de samenleving.
Het is de rijkdom van een taal om veel synoniemen te hebben. Oudere talen hebben meer synoniemen dan nieuwere talen, omdat er meer nieuwe woorden bijkomen dan dat er woorden in onbruik raken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding