Monotheïsme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets, Wasgetekend en jjjjjjjj: alle 3 een + voor het goede antwoord en voor het feit dat jullie alle drie bijna op de seconde af tegelijkertijd hebben geantwoord, ook knap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is grotendeels correct, de vraagsteller gebruikt echter de term 'het vereren van'.. Hij/zij zoekt dan toch echt naar een werkwoord, terwijl jullie alle 3 een zelfstandig naamwoord als antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is dat juist. 'Het vereren' of 'de verering' zijn beiden zelfstandige naamwoorden. De lidwoorden zijn een clou in deze. Ik zou niet weten op welke grond jij concludeert dat hij een werkwoord zou zoeken ?
Monotheisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets, Wasgetekend en jjjjjjjj: alle 3 een + voor het goede antwoord en voor het feit dat jullie alle drie bijna op de seconde af tegelijkertijd hebben geantwoord, ook knap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets, Wasgetekend en jjjjjjjj: alle 3 een + voor het goede antwoord en voor het feit dat jullie alle drie bijna op de seconde af tegelijkertijd hebben geantwoord, ook knap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt nu wel erg monotoon. Toch ook van mij alle 3 een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)
Dat zou dan monotheïseren moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monotheïsme ligt erg voor de hand, maar dat heeft een betekenis die verder gaat dan wat je vraag. Monotheïsme is het geloof dat er slechts 1 god bestaat EN dat slechts deze ene god wordt vereerd. Je vraag gaat slechts over het tweede deel, dus vandaar de volgende 2 delen van mijn antwoord.

Monolatrisme daarentegen staat wel geloof in meerdere goden toe, maar daarbij wordt slechts 1 van die goden vereerd. Alle monolatristen (van hetzelfde geloof) vereren dezelfde god. Het oude jodendom was monolatrisch, ipv monotheïstisch. Ook tegenwoordig zijn sommige joden en christenen eigenlijk monolatrisch ipv monotheïstisch, omdat bepaalde passages in de Bijbel naar het bestaan van andere goden verwijzen.

Ook bij henotheïsme wordt slechts 1 van meerdere goden wordt vereerd. De ene henotheïst (van hetzelfde geloof) kan daarbij een andere god vereren dan de andere henotheïst. Daarin onderscheidt het zich dus van het monolatrisme.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het kan ook nog kathenotheïsme zijn. Dat is een soort henotheïsme, waarbij goden om de beurt worden vereerd.